לתכנן את אור הזכרון

הנדסת החשמל ועיצוב החשמל בהר השמות בהר הרצל היה לא רק משימה מורכבת מבחינה הנדסית, אלא גם מטלה לאומית רגישה וחשובה * לחץ הזמן, המגבלות האדריכליות והדרישה הבלתי מתפשרת להתחשבות ברגשות המשפחות השכולות היו רק חלק מהאתגרים שעמדו בפני החברות המתכננות

 מאת :אוהד לשם ועמיר ברנר

קשה לחשוב על משימה מורכבת ורגישה יותר מזו שהוטלה חברת שטייניץ לירד הנדסת תאורה בשיתוף עם חברת Dled – להוביל ולבצע את פרויקט היכל השמות בהר הרצל. חברות אלה נבחרו לאחר בחינה ארוכה של מיטב חברות התאורה בארץ, ונדרשו לתכנן ולשלב את המערכות בלוחות זמנים צפופים ביותר, כמעט באופן חסר תקדים. אולם מעבר לדרישות הטכניות המורכבות, הפרויקט הזה היה מורכב מבחינה רגשית: היכל-השמות בהר הרצל שונה מכל פרויקט אחר: כל שם, כל אור של נר שנדלק לצדו, הוא חיים מלאים שנגדעו והותירו חלל בלב המשפחות המגיעות להיכל כדי לזכור את יקיריהם. האתגר במקרה זה אינו רק טכני, ויזואלי או ניהולי.

מהות הפרויקט נוגע בהנצחה האישית היוצרת את ההנצחה הלאומית. "לכל איש יש שם”, כתבה זלדה, והמטרה המרכזית של הפרויקט היא להאיר ולהדגיש כל נופל או נופלת ביום נפילתם. הדימוי הראשוני היה הדלקת נר זיכרון. התרגום הוויזואלי היה הדלקת אור אישי לצד שמותיהם של אלה שנפלו באותו יום, בכל יום נתון.

פרסום

לצורך כך פותח גוף תאורה ייחודי המאפשר לאור "לרחף" לצד השם, כאשר למעשה מקור האור נמצא מאחורי לבני הקיר, מוסתר מן העין. זכוכית שקופה מוליכה את האור ללא זליגה לצדדים, ורק חלקה הקדמי החלבי קולט את קרני האור ונראה לעין.

שיתוף פעולה של שלוש שנים

תכנון המערכת כלל את ייצור גוף התאורה – נר הזיכרון; ייצור זכוכית גוף התאורה לרבות יצירת הדמיית נר; פיתוח וייצור גרלנדות חכמות לצורך העברת נתונים פרטנית לכל נר על הקיר מבקרי העמודות; פיתוח מערכת תוכנה מורכבת לצורך שליטה ובקרה בכל נר ונר באופן פרטני עד 50 אלף נקודות קצה; והתקנת כלל הנרות באתר תוך שמירה על דיוק וביצוע בגמר גבוה ביותר.

ניהול הפרויקט הופקד בידיו של זיו בן יהודה, מהנדס חשמל ואלקטרוניקה וסמנכ"ל שטייניץ לירד, אשר עמד בראש צוות מהנדסים ואנשי פיתוח שביחד עם רמי רדלר הובילו את כל התהליך משלב התכנון הראשוני ועד השלמתו. שילוב הכוחות בין שטייניץ לירד, אשר מתמחה בפרויקטים הנדסיים בתחום התאורה, לבין Dled חברת הלדים והבקרה הוותיקה בישראל, הביא להשלמת המשימה הלאומית החשובה הזו, כאשר לצידם פעל צוות ענק של יועצים, שהיקפו רק מוכיח את מורכבות הפרויקט: יועץ התאורה עמיר ברנר, יועץ החשמל עמוס ברבש, יועץ המולטימדיה דני פיכמן ויועץ התקשורת והמחשוב יהודה אינדיג. יצויין גם שיתוף פעולה ותמיכה מלאים שהעניקן הקבלן הראשי, חברת גרין מבנים, בניהולו של נדב רובין וצוות המהנדסים באתר.

במשך שלוש שנים הקבוצה הייחודית של המתכננים, המנהלים, המפקחים ואנשי הביצוע שילבו זרוע בזרוע, איחדו כוחות והתמודדו עם משימה שהיא אבן יסוד בציונות ובלאומיות הישראלית, ונוגעת לכל אחד ואחד מאיתנו – בין אם למרבה הצער הוא חבר במשפחת השכול ובין אם לא.

 

אפשרויות שליטה

עיצוב התאורה נחלק להארת קיר השמות ואזורי הביקור בתוך המבנה, תאורת ציון יום השנה לכל נופל ותאורה חיצונית למבנה ואזורי הפיתוח והכניסה לאתר. נקודת המוצא בתכנון הפרויקט הייתה הדגשת האלמנטים הרגשיים הקיימים באדריכלות, תוך הקפדה על מראה נקי וללא הפרעות ויזואליות כגון גופי תאורה בולטים לעין.לצורך כך עברנו תהליך תכנון מדוקדק של מיקום כל גוף תאורה, יצירת פרטי אדריכלות הכוללים את גופי התאורה כך שבעת ביצוע עבודות הבינוי יוכנו שקעים, מגרעות ותשתיות לגופי התאורה הספציפיים שנבחרו מראש.

עקב לוחות הזמנים הצפופים כלל התהליכים בפרויקט בוצעו במקביל. בשלב ראשון אושר מבנה גוף התאורה, נר הזיכרון, הכולל לא פחות מ-25 אלף יחידות. לאחר מכן יוצרה הזכוכית המיוחדת אשר תואמת במידותיה ללבנים בקיר השמות. בהיכל פרושים כ-250 בקרים חכמים ייעודיים אשר תוכננו ופותחו על ידי צוות מהנדסי חברת Dled עבור הפרויקט, כשכל בקר הינו בעל כתובת ייחודית ומסוגל לשלוט ב-128 נרות על גבי הקיר. לכל בקר מחוברות 4 גרלנדות חכמות אשר יודעות להעביר נתון פרטני לכל נר ונר.

במרכז הבקרה והשליטה נמצא שרת המכיל את מערך התוכנה אשר פותח גם הוא על  ידי חברת Dled, מערך זה יכול למעשה לשלוט בכל נר הפרוש בהיכל, לייצר אפקט של ריצוד להבה. בנוסף לכל פותחה אפליקציית משתמש ויזואלית המותקנת על גבי מחשב ומאפשרת למשתמש הסופי להפעיל גל גוף תאורה כראות עיניו.

המערכת שפותחה במיוחד לצורך פרויקט זה, שולחת אות הדלקה באופן אוטומטי לאותם שמות שלפי המידע במאגר נפלו באותו יום. כמובן שאמינות המערכת היא לב העניין, ולא יעלה על הדעת שקרוב משפחה שהגיע למקום ביום נפילת יקירו ימצא את שמו ללא נר דולק.

המערכת גם מאפשרת פילוחים שונים ותרחישי הדלקה שונים. ביום הזיכרון וביום העצמאות יידלקו הנרות של כל הנופלים. ישנה אפשרות פילוח לפי חיילות, יחידות וכיוצא באלה, דבר המאפשר עריכת טכסים ליחידות שונות במהלך השנה. למעשה, כל חיתוך שיוגדר על ידי המשתמש ניתן להצגה על קיר השמות תוך כדי בחירת אפקט מגוף התאורה, דולק קבוע, אפקט נר, ושליטה בעוצמת ההארה.

התאמה לקיר

אחד האתגרים הגדולים בפרויקט היה הסנכרון המלא הנדרש בין הקיר הפיזי שנבנה בהיכל לבין קובץ החללים. חשוב להבין את החשיבות והאחריות בהדלקת הנר הנכון לשם הנכון בכל יום בשנה, כאשר האפשרות של הדלקת נר הזכרון של חלל לא מתאים הינה בלתי נסבלת ואינה מתקבלת הדעת כשמדובר בפרויקט לאומי מסוג זה אשר מהווה זיכרון חי לכלל חללי מערכות ישראל.

מבנה היכל השמות הינו מבנה מעוגל, ומסלול ההליכה המלווה את קיר השמות הוא מסלול ספירלי. המסלול מתחיל קומה אחת מתחת לפני הקרקע וסופו ביציאה אל בית העלמין הצבאי, הנמצא כשתי קומות מעל הקרקע.

פרסום

את כל המסלול מלווה תאורה לינארית המאירה את קיר השמות וזולגת למסלול ההליכה, כך שנוצר דגש ויזואלי ברור לקיר. מסלול ההליכה מואר ברמת הארה נמוכה יותר כתוצאה מהחזר האור, וכך נוצר מיקוד לעניין המרכזי – לשמות הנופלים.

חשוב היה להשתמש בקו אחד של אור ולא להוסיף גופים למדרך, ולכן גופי התאורה שנבחרו הם גופים בעלי עוצמת הארה גדולה ביחס לגודלם הפיזי – גופי תאורה לינאריים, מתכווננים עם עדשה אובלית. לצורך הארת הקיר, ולאחר בחירת מוקפדת של גוף התאורה, הוכנה מגרעת בתקרת הבטון והותקנו כל הכנות החשמל מראש, כך שההתקנה בסופו של דבר הייתה מאוד מדויקת, נקיה וללא עבודות קידוח או סיתות.

בנוסף, המערכת בנוסף תוכננה לתחזוקה שוטפת פשוטה ונוחה למשתמש, מתן חיווי תקלה על כל נר ונר באתר, וחיבור כלל מערך הבקרים וספקי הכוח במערך תקשורת כולל המחובר לבקרת מבנה מרכזית. במקרה של תקלה בנר או בבקר כלשהו מתקבלת הודעת תקלה ברורה וחד ערכית במחשב המפעיל וכל שעליו לבצע הינו החלפה פשוטה לרכיב התקול.

אוהד לשם

אוהד לשם הוא מנכ״ל ושותף בחברת שטייניץ לירד הנדסת תאורה מקבוצת אינטר תעשיות, בעל ניסיון של 15 שנה

בתחום התאורה. חברת שטייניץ לירד הינה החברה הותיקה  בישראל בתחום הנדסת התאורה לפרויקטים.

עמית ברנר

עמיר ברנר הוא מעצב תאורה, ובעלי "עמיר ברנר עיצוב תאורה בע”מ”, חברה שתכננה עשרות מרכזי מסחר, מרכזי מבקרים ופרויקטים גדולים נוספים. בשנת 2012 היה לישראלי הראשון שמועמד לפרס LDA, תחרות התאורה היוקרתית של האקדמיה הבריטית לתאורה בלונדון.

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל חשמלנט. חשמלנט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום החשמל והתאורה .בחשמלנט תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום החשמל והתאורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

כתבות נוספות

מונה חכם - מה כל כך חכם במונה החכם ?

10 במרץ 2024

הכנות לחירום: ישראל מתמודדת עם תרחיש מלחמה בחזית הצפונית

21 בפברואר 2024

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל הגיש השגות לחידוש היתר הפליטה של תחנת הכוח "אור...

10 בדצמבר 2023

הטכנולוגיה של חברת TMC Transformers Italy בתחום חוות השרתים (Data Centers):...

4 באוקטובר 2023

רשת החשמל הישראלית פגיעה ושברירית עקב ריכוזיותה
כבו את האור (מעל השונית)
מונה חכם - מה כל כך חכם במונה החכם ?

10 במרץ 2024

הכנות לחירום: ישראל מתמודדת עם תרחיש מלחמה בחזית הצפונית

21 בפברואר 2024

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל הגיש השגות לחידוש היתר הפליטה של תחנת הכוח "אור...

10 בדצמבר 2023

הטכנולוגיה של חברת TMC Transformers Italy בתחום חוות השרתים (Data Centers):...

4 באוקטובר 2023

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום