תגובה: זיהום אור בישראל? רכבת ה-LED כבר יצאה לדרך

בהמשך לכתבה שפורסמה ב"גלובס", תחת הכותרת "סכנת זיהום אור בישראל" , ד"ר אורי דומן, יו"ר הוועדה הישראלית להנדסת מאור, מגיב במכתב גלוי לעורך "גלובס"

"עורך נכבד, מזה תקופה ארוכה מתפרסמות בעיתון "גלובס" כתבות פרי עטו של הכתב המכובד משה ליכטמן העוסקות באופן (אובססיבי) בנושא תאורת LED. אין בדעתי להיכנס לפולמוס מקצועי-אקדמי לא עם מר משה ליכטמן הנכבד ולא עם מקור המידע העיקרי (לא היחידי, למען הסדר הטוב) – פרופ' אברהם חיים. התחום הינו רחב מדי, מקיף מדי ודורש מעורבות של מהנדסים, מדענים, חוקרים, כלכלנים וכו' ממספר רחב של דיסציפלינות! לא זה המקום והמעמד.

במכתב זה אני מבקש לעמוד על מספר אי דיוקים והבהרות נוהליים, העולות באופן קבוע מהכתבות.

1. הוועדה הישראלית להנדסת המאור – CIE ישראל (משום מה "הושמטה" הסיומת CIE ישראל מהכתבה), הינה חלק בלתי נפרד ואורגני מהתאגדות מהנדסי חשמל ואלקטרוניקה בישראל. ההתאגדות הינה הגוף הגדול במדינה ומאגד בתוכו מעל ל-3,000 פרופסורים, בעלי תואר שלישי – PHD, מהנדסים בעלי תואר שני, ראשון וסטודנטים בתחומי עיסוק זה – חשמל זרם חזק ואלקטרוניקה.

פרסום

הוועדה הישראלית להנדסת המאור – CIE ישראל מייצגת את כלל ציבור העוסקים בתאורה בפורום הבינלאומי של הוועדה הבינלאומית לתאורה – CIE שבו לכל מדינה קול אחד. במקרה דנן, אנחנו הקול.

ה-CIE הינו ארגון לא מסחרי שמטרתו להביא לכלל העוסקים בתאורה בעולם מידע עדכני בתחומים הפוטומטרי, העיצובי, הביולוגי, הרגולטורי-תקנים וכו'.

2. התאגדות מהנדסי חשמל ואלקטרוניקה בישראל, גוף האם של הוועדה הישראלית להנדסת המאור CIE ישראל, הינו גוף לא מסחרי שמטרתו העיקרית קידום וייצוג התחום על כל שלוחותיו ורבדיו. הפעילות בו נעשית על ידי החברים על בסיס התנדבותי. החברים, כאמור, הינם מהנדסים מכל קצוות הקשת – חוקרים, יועצים, מהנדסי חברות וכיו"ב, כמקובל בארגוני מהנדסים בעולם.

 

3. לציין בכתבה האחרונה שהתפרסמה בתאריך 13.7, ציטוט: "הוועדה הישראלית להנדסת המאור" הינה ארגון המאגד יצרנים, יבואנים ומשווקים של תאורת לד…" הינה הטעיה לשמה, אם לא מעבר לזאת, של ציבור רחב! ממש לא! האם ידוע למשה ליכטמן הנכבד שמנהלת המגמה להנדסת המאור במרכז האקדמי "שנקר", ד"ר גבריאלה דורפמן- פורמן, בו המקום היחידי בישראל שמהנדסים זוכים לתואר מהנדס אלקטרוניקה עם התמחות התאורה – הינה חברה בכירה בוועדה הישראלית להנדסת המאור – CIE ישראל ואחראית על קורסי העשרה והשתלמות בתאורה? (כן גם את זה אנחנו עושים…).

4. שמי מוזכר בהקשר של הסתייגויות כאלו או אחרות ביחס לפרסומי איגוד הרופאים האמריקאי. ובכן,  היה לי הכבוד להביא את דבר המכון הלאומי האמריקאי לחקר התאורה ה-LIGHTING RESEARCH CENTER – LRC, שהוא הגדול והמקיף מסוגו בעולם שבו פעילים גם חוקרים מתחום הרפואה (בניגוד לאיגוד הרופאים האמריקאי שבו פעילים רק רופאים…).

לוועדה הישראלית להנדסת המאור – CIE ישראל קשרי עבודה עם בכירים ב-LRC, שגם השתתפו השנה בכנס השנתי של הוועדה (מרץ 2016) Professor Mark Rea & Professor Mariana Figueiro. קשרי עבודה אלה מאפשרים לחברי הוועדה להיות מעודכנים בכל התפתחות בתחום התאורה שהינו תחום מתפתח ודינמי ולהגיב בהתאם.

פרסום

5. לאור סדרת הכתבות של משה ליכטמן הנכבד, ביקשה הוועדה הישראלית להנדסת המאור – CIE ישראל להיפגש עימו לצורך מתן הבהרות. לדאבוננו, לא נענינו. יתרה מכך, העיתונאי המכובד הוזמן לערב עיון בנושא (בתחילת השנה) וגם לא מצא לנכון לבוא, להתנצל, לתאם מועד אחר וכו'…מוזר!

6. "רכבת הלד" יצאה לדרך! מי שממתין "לבשורות חדשות" בתחום התאורה, עתיד להמתין כמה שנים טובות על הרציף. החידושים הבאים שיגיעו יהיו קרוב לוודאי מבוססי לייזר LED… יתר על כן, מרבית החברות הגדולות בעולם נערכות או הודיעו על הפסקת קווי יצור של נורות קונבנציונליות. כך לדוגמה חברת הענק האמריקאית "ג'נרל אלקטריק" הודיעה לכל לקוחותיה שבסוף השנה תפסיק את ייצור נורות ה-CFL המשמשות רכיב בעל משקל משמעותי בתאורת פנים בחללי מגורים, ציבוריים, מסחריים וכו'. בתערוכת התאורה הגדולה בעולם שנערכה השנה בפרנקפורט, גרמניה, השליטה של מקורות האור מסוג LED הייתה מוחלטת! לא היה בנמצא אפילו חידוש אחד בתחום התאורה הקונבנציונלית.

בשולי המכתב אחזור ואדגיש: מקורות אור מסוג LED אינם מסוכנים יותר מאשר כל נורה קונבנציונלית, בהנחה שעמדו בדרישות התקינה וכאלו ישנן והן מקיפות! להמליץ היום על חזרה למקורות תאורה קונבנציונליים הינה המלצה חסרת אחריות ולו רק בהיבט האחזקה (שלא לדבר על הנושא האנרגטי וזיהום הסביבה, תוצאה של פסולת נורות קונבנציונליות עם מרכיב של חומרים רעילים).

יו"ר הוועדה הישראלית להנדסת המאור – CIE ישראל, ד"ר אינג' אורי דומן

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל חשמלנט. חשמלנט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום החשמל והתאורה .בחשמלנט תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום החשמל והתאורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

כתבות נוספות

מונה חכם - מה כל כך חכם במונה החכם ?

10 במרץ 2024

הכנות לחירום: ישראל מתמודדת עם תרחיש מלחמה בחזית הצפונית

21 בפברואר 2024

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל הגיש השגות לחידוש היתר הפליטה של תחנת הכוח "אור...

10 בדצמבר 2023

הטכנולוגיה של חברת TMC Transformers Italy בתחום חוות השרתים (Data Centers):...

4 באוקטובר 2023

רשת החשמל הישראלית פגיעה ושברירית עקב ריכוזיותה
כבו את האור (מעל השונית)
מונה חכם - מה כל כך חכם במונה החכם ?

10 במרץ 2024

הכנות לחירום: ישראל מתמודדת עם תרחיש מלחמה בחזית הצפונית

21 בפברואר 2024

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל הגיש השגות לחידוש היתר הפליטה של תחנת הכוח "אור...

10 בדצמבר 2023

הטכנולוגיה של חברת TMC Transformers Italy בתחום חוות השרתים (Data Centers):...

4 באוקטובר 2023

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום