איך תשפר "העיר החכמה" בשנים הקרובות את התחבורה, תאורת הרחוב, התשלומים לעירייה, הדיור וחיי הקהילה? מה קורה כשהטכנולוגיות חכמות והתכנון העירוני טיפש? ולמה הרכבת הקלה הנחפרת בתל אביב היא ממש לא חכמה?
איך תשפר "העיר החכמה" בשנים הקרובות את התחבורה, תאורת הרחוב, התשלומים לעירייה, הדיור וחיי הקהילה? מה קורה כשהטכנולוגיות חכמות והתכנון העירוני טיפש? ולמה הרכבת הקלה הנחפרת בתל אביב היא ממש לא חכמה?
"ערים חכמות הן כמו סקס בין בני נוער. כולם מדברים על זה אבל אף אחד לא באמת עושה את זה", אומר תומס דיאז, דירקטור בפאב־לאב (מעבדה ציבורית) של ברצלונה, בסרטון שמציג את השימוש בטכנולוגיות של ערים חכמות בבירת קטלוניה. ברצלונה, כמו ערים רבות בעולם — במדינות עולם ראשון, שני ושלישי — הצטרפה לטרנד הערים שמאמצות טכנולוגיה מתקדמת כדי להקל על חיי התושבים.
כמו טרנד הבנייה הירוקה, גם המושג "ערים חכמות" מחזיק תחת מטרייה אחת כלים טכנולוגיים שונים לגמרי, שנועדו לשדרג את התשתיות, הבנייה והתכנון בעיר. לכאן שייכות בין היתר אפליקציות שמאפשרות לשלם ארנונה באמצעות הסמארטפון, מיזמים של אופניים שיתופיים וקידום תהליכים של שיתוף הציבור באמצעות האינטרנט. עוד פרקטיקה של עיר חכמה היא שימוש בחדר בקרה המרכז את כל המידע וממנו מנוהל התחום העירוני. למשל, אם בכל פחי הזבל בעיר יש מנגנון שמסמן מתי הם מלאים, ניתן לנתב בהתאם את משאיות האשפה. באותו אופן יכולה העיר לשלוט בתאורה — לפי המקומות בהם היא נדרשת — לרכז מידע על עברייני תנועה, על פשע ועוד. שימוש בכלים אלה אמור לא רק לשפר את חיי התושבים אלא גם לחסוך כסף.