מחוברים / ריאיון עם רם סידיס, מנכ"ל החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי
רק לפני עשור המונח "עיר חכמה" עדיין נחשב בדיוני.
עצם הרעיון שאפליקציות ואלגוריתמים יוכלו לנהל ערים באופן יעיל לא פחות ואף יותר מבני האדם, נראה מופרך.
כיום, הטכנולוגיה המתקדמת מחברת בין מדינות, עסקים וקהילות והעיר החכמה הופכת במהירות לסטנדרט ניהול בסיסי עבור רשויות ברחבי העולם.
מהפכת העיר החכמה בישראל נמצאת בעיצומה; יותר ויותר רשויות מבינות שעליהן להתאים את עצמן למציאות המשתנה ולהטמיע בשגרת היום יום של התושבים והעובדים טכנולוגיות ניהול עיר מתקדמות.
ניהול חכם בערים הוא העתיד הבלתי נמנע שעשוי לחסוך מאות מיליוני שקלים לרשות, אשר יושקעו בחזרה בתושבים.
משכ״ל נרתמה לאתגר, והיא מובילה את המעבר של הרשויות לעולם של חדשנות טכנולוגית מתקדמת, בדגש על יישובי הפריפריה.
״הפער בין החדשנות במגזר העסקי והפרטי לחדשנות במגזר הציבורי הוא גדול״, אומר רם סידיס, מנכ״ל החברה למשק ולכלכלה של מרכז השלטון המקומי, ״ואנחנו במשכ״ל מצמצמים אותו ומובילים את השלטון המקומי קדימה.
הפיכת רשות ל״חכמה״ היא תהליך שזקוק לזמן, למשאבים ולטכנולוגיות נגישות וקלות ליישום. איפה משכ״ל נכנסת לתמונה?
״נושא החדשנות מפותח במגזר הפרטי אך רוב הרשויות בארץ עדיין לא ישרו קו בתחום. הסיבות לכך מגוונות: מחסור בכוח אדם מתאים והיעדר השקעות בשדרוג משאבים באופן רחב ומקיף. כיום, רשויות רבות מעניקות לתושב רק את המחוייב על פי חוק, כאשר פתרונות חדשניים נתפסים כשירות שהוא ״מעבר״ למה שהרשות מחויבת לתת וככזה שגם התושב לא תמיד יודע להבין או להעריך.
ברור שישנן רשויות פורצות דרך שמשקיעות הרבה בתחום החדשנות. הבעיה היא שזה בדרך כלל נשאר בתחומי הרשות ולא מתפתח הלאה. כאן אנחנו נכנסים לתמונה״.
איך זה עובד בפועל?
״במקום שכל רשות תפתח פתרונות טכנולוגיים עבור עצמה, הרשויות פונות אלינו, למשכ״ל, שכבר פיתחה וניסתה שלל פתרונות, ביצעה פיילוטים ויישמה בשטח. דבר זה מאפשר לרשויות לקבל פתרון טכנולוגי בדוק ומנוסה במחיר כניסה נמוך, והן למעשה מרוויחות מכל העולמות – שירות מתקדם ויעיל עם יכולות ניהול ובקרה“ .
לפני כשנה השיקה משכ״ל את MIC – מרכז לחדשנות מוניציפלית המשמש פלטפורמה שמרכזת תחתיה את כל הפתרונות שרשות מקומית זקוקה להם )דיגיטליים ושאינם דיגיטליים(. מדובר במגוון גדול ורחב של שירותים בכל תחום מוניציפלי – החל מפינוי אשפה על כל סוגיה, דרך הסעות למוסדות חינוך ועד הצבת מצלמות אבטחה, מערך תשלומים ועוד.
״המגוון שלנו כל כך רחב, שאפשר לדמות אותו לסופרמרקט של פתרונות חדשניים, מעין אמאזון של הפתרונות המוניציפליים,״ מדגיש סידיס. לדבריו, כל רשות מקומית יכולה לבוא ולבחור את המוצרים הנכונים לה מתוך מגוון השירותים הרחב.
סידיס: "החוכמה כאן היא לא רק הדיגיטציה, אלא להביא את הידע מהשטח, ולמשכ"ל יש 45 שנות ידע וניסיון בעבודה עם רשויות. מצד אחד אנחנו מחוברים לשטח, ומצד שני – מחוברים לעולם החכם והמתקדם של הפתרונות הדיגיטליים, מה שמאפשר לנו לקשר בין שני העולמות"