קרב הדורות – איך לתמוך במהנדסי חשמל חדשים.- חלק א

קרב הדורות – "אולד סקול"

נדבר  על רמת הידע של אנשי מקצוע צעירים בתחום תעשיית החשמל , המוטיבציה והשאיפות שלהם. וגם על האופן שבו הוותיקים מתייחסים לכך.

בזמן הקרוב יצא לי להיתקל  במצבים שקודם לכן לא נגעתי בהם לא חשבתי עליהם וגם ולא התעניינתי בהם.

פרסום

הבן שלי חיפש עבודה, חייל שלי שהוא הנדסאי חשמל משתחרר ולא החליט מה יהיה עתידו וגם במחלקה שלי במפתיע עזב מהנדס חשמל צעיר שלפני שנה הבאתי  לעבודה.

 

מבוא

כיום בענף חשמל נהוג להתלונן על ההכשרה הלקויה של מהנדסי החשמל או הנדסאי החשמל הצעירים שמגיעים לעבוד לאחר סיום הלימודים באוניברסיטאות. במקרה זה, מאשימים את  המהנדסים החדשים כאילו הם  לא למדו מספיק טוב , לא עסקו בשיעורים מעשיים, לא התעמקו בנושא, ולכן הם לא יודעים כעת מספיק. אבל בזמננו … אז יש זרם של "נוסטלגיה"

באחד מהמאמרים  מצאתי את הטענות הפופולריות ביותר של הדור המבוגר לאנשי המקצוע הצעירים ומזה ניתן לחשוב כיצד ניתן לשפר את המצב

טענה מס '1 – ידע "אפס"

ידע, כידוע, אינו מונח על הכביש. בדרך כלל הם מתקבלים ללימודים באוניברסיטה. או שלא.

יכולות להיות לכך סיבות רבות, כולל עצלנות וחוסר רצון של התלמיד לשעבד עצמו

אך ייתכן שזו תוצאה של רמת ההכשרה באוניברסיטה, ממנה נמלטו כל המורים ההגיוניים למקומות עבודה מסחריים,  עברו להיות עצמאים או אפילו עברו לתחומי פעילות אחרים.

או  שזה תוצאה של חוסר מוטיבציה להיות מומחה. כן, זה קורה. במכון מדברים על כך הרבה, אך איש אינו אומר כי הידע הזה ניתן לבעליו (מבחינתי זו הבעיה העיקרית באיכות הידע)

באופן כללי, יש הרבה אפשרויות.

חברות מתקדמות מגייסות כוח אדם עתידי ממש מבית הספר ומשלמות עבור ההשכלה  של הצעירים במכונים ובאוניברסיטאות. באופן טבעי, לאחר שהסטודנט חתם על חוזה עבודה חובתו לעבודה היא 5 שנים לאחר סיום הלימודים.

האם חברה קבלנית או  חברת תכנון נוהגת בצורה דומה?

אם לא,  אז צריך לפתות את הסטודנטים הנותרים עם משכורות גבוהות, את האפשרות לצבור חוויה ייחודית, או לפחות את יוקרתה של החברה.

גם לא? אולי יש הזדמנות אמיתית לצמיחה מהירה בקריירה. שוב, לא?

אז איפה ההתמרמרות ברמת הידע של הצעירים? אנחנו עדיין לא השקענו שום דבר בידע ובמיומנויות של העולים החדשים שלנו.

במדינות ברה"מ, המדינה עסקה בכך, אך כעת אלה הבעיות של החברות עצמן. כלכלת שוק וכל זה. כל אחד צריך להכשיר לעצמו בעלי מקצוע.

כיום בשוק העבודה של עובדים טובים, יש מאבק חולני. למרות כל המשברים והסנקציות, ענף האנרגיה וחשמל מתפתח והתחרות גוברת כל העת.

המנצח לוקח הכול, המפסיד לוקח את כל השאר.

יש חברות הייטק, ענף תעופה, תעשיית הנפט והגז, התעשייה  של האנרגיה המתחדשת, ענף המים וההתפלה, והתעשייה הביטחונית וצה"ל. ישנם מאות מכוני תכנון, קבלני הקמה ואחזקה, ענף בניה. כולם צריכים מהנדסים והנדסאים וסתם חבר'ה חכמים!

לסטודנט יש גם אפשרות לשלוח הכול וללכת לשיווק, מסחר או לפתוח עסק משלו. או אפילו לקפוץ לחו"ל לאחר שלמד, לאמריקה קנדה, או אירופה

נשאל את עצמנו – מה נוכל להציע לסטודנטים בעלי ידע "לא אפס"? מהם היתרונות התחרותיים של החברה שלנו? למה שהם בכלל יעבדו בשבילנו?

אולי כמה טענות ייעלמו מעצמם …

טענה מס '2 – הם רוצים מיד הרבה כסף

ובכן, הנה אני מודה, אני עצמי חוטא. כאשר סטודנט מגיע  אלי ללא ניסיון וידע ומבקש 10-12 אש"ח, ואז נשאלת השאלה באופן לא רצוני – מה לעזאזל?!

התחלתי בשנת 1991 עם 5000 ש"ח ושמחתי כשעברתי ל 7000 ש"ח. יש שתי אפשרויות – או שכל התלמידים המודרניים הם חמדנים, או שהייתי כל כך טיפש. ובכן, האפשרות השנייה היא כמובן הנכונה, אבל בואו נתמודד עם הדרישות המוגזמות מדי של התלמידים

מהיכן הבקשה 10-12 אש"ח? על סמך חישובים מדויקים? אולי הוא / היא תכנן הכול עד השקל והוציא סכום שבלעדיה הוא לא יכול לחיות? ברור שלא!

כולנו "חיות חברתיות" ומסתכלים בעיקר על הסביבה שלנו. אף אחד לא רוצה להרגיש כמו כישלון וליפול מאחור בהתחלה.

רק שמישהו מסביבתו, איפשהו, מקבל סכום כזה (או אומר שהוא מקבל). אז התלמיד שם את "דרישותיו" למעסיק הפוטנציאלי. יחד עם זאת, לעתים קרובות הוא אינו יכול לענות – "האם זה לפני מיסים או אחרי?" או – "זה משכורת או יחד עם בונוס?" זו רק תחושה של הגבול וניסיון (טבעי למדי) לסחוט את המקסימום.

האם הוא מוכן לעבוד בפחות כסף? ב 90% מהמקרים התשובה חיובית!

אם אנו רואים שאדם מבטיח, אז נתחיל "לעבוד" אתו:

  1. נספר על החברה שלנו ונראה את היתרונות של עבודה בה.

אילו פרויקטים ביצעת, עם מי משתפים פעולה, כיצד צמחה החברה במהלך 3-5 השנים האחרונות, מה הסיכויים לצעירים (רק בלי הטעיה – כולם יודעים להשתמש באינטרנט)? אם פועלים באחזקה, נספר כמה תחנות משנה וקילומטרים הרשתות יש לנו. את מי אנו מזינים? באיזה ציוד משתמשים (עדיף חדש)? אם אנו מייצרים ציוד חשמל ואוטומציה, הביאו אותם למפעל והראה להם את מחלקות הפיתוח.

באופן כללי, נערוך מצגת טובה של החברה שלנו

כן, זה גוזל זמן, אבל יעיל. וזה תפקידך.

לא כל התלמידים הם האקסטרים תאבי בצע. לרוב אין לי את כל המידע

כן, זה גוזל זמן, אבל יעיל. וזה תפקידנו

לא כל התלמידים הם רודפי בצע. לרוב, פשוט, אין את כל המידע

  1. נתאר נכון את המשימות שעומדות בפני העובד

3 . הביאו את המתחיל לקרקע.

תגידו שאתם מוכנים לשלם  את סכום הכסף שהוא מבקש , אם הוא יענה על 10 שאלות או יראה כישורים מסוימים.

האם זה מסוכן? כן, אבל אתם המומחים כדי שלא יענה.

תראו שהמשכורת הזו היא מציאות (הוא יכול להרוויח יותר בתכנון), אבל צריך לעמוד ברמה מסוימת

ובכן, אם הוא יענה על השאלות, קחו בחשבון שאתם מקבלים מומחה מוכן, אז ניתן וכדאי לשלם.

כאן נכנסת לתפקיד יכולתו של הבוס העתידי לנהל משא ומתן. האדם נוטה יותר להוריד את הדרישות הכספיות שלו אם אנו נראה בבירור יתרונות אחרים בעבודה עבור החברה שלנו. רבים יסכימו לעבוד לצורך צבירת ניסיון, מישהו לעבודה מעניינת.

הכול בידיים שלנו!

טענה מס '3 – "ברגע שאנו מלמדים אותו, הוא מיד עוזב לעבודה אחרת"

עובד מתחיל של אתמול עם אפס ידע כבר אינו מתחיל ומראה הצלחה מסוימת. בונים עליו, מתחילים להעמיס לו עבודות ויש תכניות עליו …ואז והוא מביא לנו מכתב התפטרות!

אנו רק יכולים לבהות מבולבלים בפיסת הנייר…

  1. חוסר עקביות של ציפיות עם המצב האמיתי

באופן פשוט, אדם חושב שהוליכו אותו שולל באמצעות סיפור אגדה יפה בראיון, שהפך ל"דלעת רקובה ".

אפשרות אחרת היא שהוא רימה את עצמו בכך שהוא עשה תמונה שגויה של המתרחש

בשני המקרים תהיה עבירה שנגרמה על ידי אי הבנה.

בכדי להימנע מכך, לפני הגיוס, נדרש לדון בפירוט בכל ההיבטים בעבודה וקידומו של עובד. מה יהיה עליו לעשות, איך הוא יכול לקבל משרה חדשה, איך בדיוק ניתן להגדיל את משכורתו, מה נדרש לדעת / להיות מסוגל לעשות?

פרסום

אם אני בעצמי לא יודע את הדברים האלה או לא יכול להשפיע על שכרם / הקריירה של הכפופים אלי , אז אני לא באמת הבוס. אלא מנהל טכני.

אז צריך להקפיד לנהל את השלב האחרון של הריאיון במשרדו של הבוס האמיתי, כך שהוא ייקח אחריות על מילוי התנאים המוסכמים

  1. אין צמיחה בקריירה

יש צעירים שאפתניים מאוד ובצדק! אם הם לא רואים לאן הם צומחים, הם פשוט עוזבים למקום חדש, למרות המשכורת הסבירה ושאר התנאים.

אני מכיר מכוני תכנון, עדיין בהם "סבתות וסבים זריזים" עובדים ויעבדו עד הנצח. אנשים צעירים לא יכולים להגיע לשום מקום שם והם עוזבים לחברות אחרות.

כי אם מהנדסים צעירים יעשו את דרכם לצמרת, אז הדור המבוגר יצטרך לפרוש. אני מבין את הזוועה שלהם מהפנסיה של עולים חדשים, אבל עדיין זה בלתי אפשרי. חברה ללא "דם צעיר" נידונה – זה חוק החיים והעסקים כאחד

למעשה, רבים מהמוסדות הללו, שהיו פעם מפורסמים, קרסו והתדרדרו לחלוטין. נשאר רק השלט…

  1. הם משלמים מעט

אדם שמוכן לעבוד בשכר קטן בתחילת דרכו, אינו מוכן לעבוד באותה משכורת לאחר שצבר ניסיון.

(מחשבה מבריקה, אני יודע…)

אבל מדוע מנהלים או בעלים רבים שוכחים מזה?

אדם מגיע לארגון כדי לפתור את בעיותיו. לצבור ניסיון, להרוויח כסף, לקבל שם ותהילה וקשרים. מישהו בא למצוא עבודה שקטה או אפילו חברים או חברה. חלקם פשוט מרוצים מהקרבה לעבודה מבית. יש הרבה אפשרויות, אבל …

אבל, אם אנו  עסק עם מהנדסי חשמל צעירים ומוכשרים, אז בדרך כלל יש לו שתי משימות עיקריות – כסף וניסיון

בהתאם למצבם הכלכלי והזוגי, הם חולקים את המקום הראשון והשני.

ואם הכסף מגיע במקום ראשון אז מקבלים התפטרות  (אם איננו יכולים לשלם יותר).

אם אדם רק רוצה להרוויח יותר מעכשיו, אז אפשר לשכנע אותו להישאר. ממהנדסים צעירים טועים לעתים קרובות בכך שהם עוזבים מקום בו הם יכולים להשיג ניסיון יקר למקום שבו פשוט משלמים יותר. עשיתי את אותה הטעות גם אני

אבל אם אדם באמת זקוק ליותר כסף וזה המצב עבורו, אז ניתן לו ללכת לו ונאחל לו כל טוב. הכול יכול לקרות בחיים

סיכום

  • רוב האמור, לא אני המצעתי. גם אני קראתי את הרוב  ורק שחזרתי  אותו כאן. אם אנו מוציאים את כל ה"מים "מהמאמר, המשמעות תהיה כדלקמן:
  • ישנם סטודנטים מוכשרים ומבטיחים, אך כיום אין מערכת הפצה לאחר סיום הלימודים, ולצעיר יש הרבה יותר ברירות ולכן  יש אי ודאות
  • אנו לא יכולים להשיג מומחים, מוכשרים, אחראים ומנוסים סתם ככה. יש להשתדל להכשיר, למצוא ולגייס את מיטב הצעירים.
  • אנו לא יכולים להירגע, גם אם כבר לקחנו עובד חדש מבטיח לקבוצה. בוא ניתן לו עבודה מעניינת, נדאג לו לכסף, נקדם אותו בתפקידים, נשלח אותו להכשרה וכו' '.
  • עבור מי שחושש מתחרות מצד צעירים – שינוי דורי הוא בלתי נמנע! במקום להילחם בתופעה זו, תובילו אותה. עם ניסיון החיים והידע שלכם זה ניתן

 

בכן, ולבסוף. אני בטוח שאחרי המכון או האוניברסיטה כולנו הגענו להנדסת חשמל "ירוקים". לא משנה מתי זה היה או איך למדנו ואיפה. אני יודע זאת מכיוון שיש פער בין הידע מהאוניברסיטה לדרישות התפקיד

לאחר שסיימנו לימודים, באנו והתחלנו ללמוד שוב. היה לנו הזדמנות במערכת פיתוח מקצועית יעילה. קיבלנו ידע מעשי וניסיון

עכשיו אתם מהנדסים ראשיים ומנהלים, ראשי מחלקות תכנון וראשי מעבדות. ותמיד לכל אחד, בחיים היה אדם שהפך ל"מורה הראשון". מנטור שהציג בפנינו הנדסת החשמל, ובלעדיו, ללא תמיכתו עדיין לא ידוע מה היה קורה … אבל הפכנו למומחים

תסתכלו על מהנדסים הצעירים. אולי הגיע הזמן לשלם את חובותינו?

.למאמר נוסף על הטעויות של מהנדסי חשמל חדשים לחץ כאן .

MASTAQ

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל חשמלנט. חשמלנט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום החשמל והתאורה .בחשמלנט תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום החשמל והתאורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

כתבות נוספות

ממסר פחת אחד או כמה? הבחירה הנכונה של ממסר פחת. כיצד לבחור ממסר פחת

3 ביוני 2024

400 וולט- קצר דו פאזי

3 ביוני 2024

כנס הארקות

29 במאי 2024

שסתום השוואת לחץ בתאורה

29 במאי 2024

הפחתת התנגדות חשמלית של אלקטרודת הארקה באמצעות גרפיט והידרו ג'ל לייצוב הפרמ...

18 במאי 2024

הזרקת אבקה מוליכה במקום האלקטרודה הארקה.

18 במאי 2024

ממסר פחת אחד או כמה? הבחירה הנכונה של ממסר פחת. כיצד לבחור ממסר פחת

3 ביוני 2024

400 וולט- קצר דו פאזי

3 ביוני 2024

כנס הארקות

29 במאי 2024

שסתום השוואת לחץ בתאורה

29 במאי 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום