הקמת תחנת הכוח ריינדיר באזור כפר סבא והרחבת תחנת OPC בחדרה

הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את הקמת תחנת הכוח ריינדיר באזור כפר סבא והרחבת תחנת OPC בחדרה למרות לחץ של ראשי הערים נגד המהלך. הממשלה תיאלץ להכריע בתוך 21 יום אם לתמוך בראשי הרשויות או במשק האנרגיה
*פורסם לראשונה ב״כלכליסט״

ברוב דחוק של 5 נגד 4 (ושלושה נמנעים) אישרה אתמול הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) שבמינהל התכנון את הקמת תחנת הכוח ריינדיר שבאזור כפר סבא–קלקיליה ואת ההרחבה של תחנת הכוח OPC בחדרה. האישור התקבל על אף התנגדות של שורת שרים מהליכוד לאישור התוכניות, בשל הלחץ הפוליטי שהופעל מצד ראשי רשויות במרכז ובראשם ראש המועצה האזורית שומרון – יוסי דגן.

כעת התוכניות יעלו להצבעה בממשלה, המחויבת לקבל החלטה סופית בעניין בתוך 21 יום. אישור התוכניות בממשלה יוביל להתנגדויות התושבים – אך גם לבשורה עבור צרכן החשמל הישראלי.

כבר ב־2019 אושרה תחנת ריינדיר בכפר סבא וב־2021 אושרה הרחבת OPC בחדרה, אבל בשל הלחצים הפוליטיים שהופעלו מצד ראשי הרשויות, חברי הממשלה ושרי האנרגיה לאורך השנים לא מיהרו לאשר את התוכניות בממשלה. בין מובילי המאבק ברשויות המקומיות נגד הקמת תחנת ריינדיר בסמוך אליהן, על שטח בין הכבישים 6, 444 ו־55, היו גם אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון; יגאל להב, ראש המועצה המקומית קרני שומרון; ורפי סער, ראש עיריית כפר סבא. הבעיה הייתה שהביקוש לחשמל בישראל, בעיקר בגוש דן, גדל בקצב של כ־3% בשנה, ואיתו הצורך בתחנות כוח. החשש של גורמי המקצוע, ובראשם חברת ניהול מערכת החשמל נגה, הוא ממצב שבו ב־2030 יהיו הפסקות חשמל יזומות במרכז הארץ, כי לא יהיה חשמל.

פרסום

למרות החשש, העיכוב בהצבעה על תחנות הכוח נמשך כבר כארבע שנים. במאי 2023, שר האנרגיה לשעבר ישראל כץ (שעבר למשרד החוץ במסגרת הרוטציה עם השר הנוכחי אלי כהן), הביא להצבעה בממשלה את הקמת והרחבת ארבע תחנות כוח שאושרו לאורך השנים בוועדות התכנון: הרחבת OPC שבחדרה, ריינדיר, קסם שליד ראש העין והרחבת תחנת הכוח דוראד שליד אשקלון. בממשלה אישרו את דוראד וקסם, בעוד שאת OPC וריינדיר החזירו לוועדות התכנון.

אלא שחוק התשתיות הלאומיות שעבר בשנה שעברה מחייב את הממשלה להצביע על התוכניות שמאושרות בוות"ל תוך 21 יום – או שאלו יאושרו באופן אוטומטי. הפעם וחברי הממשלה יאלצו לבחור: הצבעה נגד הקמת תחנות הכוח, על אף היכולת שלהן להגדיל תחרות ולהיטיב עם הצרכן הישראלי – או להיכנע ללחץ הפוליטי של הרשויות המקומיות.
"מי שהוזלת מחירי החשמל והפחתת יוקר המחייה עומדות לנגד עיניו, לא יכול להתנגד לאישור התוכניות", כתב שלשום רכז אנרגיה באגף התקציבים במשרד האוצר, יונתן פלורסהיים, לקראת הדיון בוות"ל, במכתב שנשלח ליו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן ומנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח.

בזמן שישב באופוזיציה, בתקופת ממשלת בנט־לפיד, הצטלם ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראשי רשויות בשומרון והתחייב בפניהם שלא יאפשר את ההקמה של תחנת הכוח ריינדיר. ההתנגדות של שרי הליכוד בימים האחרונים להקמת התחנה מראה, לכל הפחות, שבמפלגה מנסים לדבוק בהבטחה הישנה.
הראשון להתנגד לדיון שנערך אתמול היה משרד האנרגיה. מנכ"ל המשרד יוסי דיין פנה למנהל התכנון בשבוע שעבר בבקשה לדחות את הדיון בשלושה חודשים עד שיושלמו הדיונים המקצועיים בנושא הערכת הביקוש לחשמל עד 2040.

פרסום

לאחר משרד האנרגיה, הצטרפו למתנגדים גם משרד התחבורה של השרה מירי רגב. מנכ"ל משרדה משה בן זקן הביע התנגדות לדיון, שכן תחנת ריינדיר מונעת את ההקמה של מחלף עתידי באזור שיאפשר לחבר את כביש 6 לכבישים 444 ו־55. למנכ"ל משרדה לא הפריעה העובדה שבשנת 2019 נטען בוועדות התכנון שהקמת התחנה לא תמנע את בניית המחלף.

ההתנגדות השלישית מהליכוד הגיעה מכיוון מפתיע: שני אלדר, נציגת שר הביטחון יואב גלנט בוועדות לתכנון טענה במכתב ששלחה השבוע למנהל התכנון כי "על רקע מלחמת חרבות ברזל, מתקיימת בימים אלו בחינה מחודשת של עמדת מעהב"ט ביחס לתכניות שבנדון, והמשמעויות הביטחוניות הכרוכות בקידומן, בכלל ההיבטים". בחסות המלחמה ביקשה אלדר גם כן לדחות את הדיון בהקמת התחנות בשלושה חודשים נוספים. אך ככל שהדיון יידחה, והצורך בהקמת אחת מהתחנות יגבר, הסיכוי שקסם תקום ללא מכרז תחרותי גובר.

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל חשמלנט. חשמלנט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום החשמל והתאורה .בחשמלנט תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום החשמל והתאורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

כתבות נוספות

חברת החשמל הגדילה ב- 50% את הספק החשמל הזמין לישובי חבל מודיעין ולמודיעין ע...

10 באפריל 2024

סיום העבודות של חברת החשמל לשדרוג משמעותי של רשת החשמל באזור התעשייה בעיר פ...

7 באפריל 2024

חברת החשמל משדרגת את רשת החשמל בנווה מיכאל ומחברת אנרגיות מתחדשות לרשת החשמ...

3 באפריל 2024

הקמת תחנת הכוח ריינדיר באזור כפר סבא והרחבת תחנת OPC בחדרה

21 במרץ 2024

פרויקט שיא להטמנת קווי מתח עליון ברחבי יוקנעם

21 במרץ 2024

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל הגיש פנייה דחופה לדחיית הדיון בות"ל בנושא הקמת ...

14 במרץ 2024

חברת החשמל הגדילה ב- 50% את הספק החשמל הזמין לישובי חבל מודיעין ולמודיעין ע...

10 באפריל 2024

סיום העבודות של חברת החשמל לשדרוג משמעותי של רשת החשמל באזור התעשייה בעיר פ...

7 באפריל 2024

חברת החשמל משדרגת את רשת החשמל בנווה מיכאל ומחברת אנרגיות מתחדשות לרשת החשמ...

3 באפריל 2024

הקמת תחנת הכוח ריינדיר באזור כפר סבא והרחבת תחנת OPC בחדרה

21 במרץ 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום