חוות סולאריות והשפעתן על הכיס של כולנו – העתיד כבר כאן

בסוף מרץ 2017, הודיעה רשות החשמל על הזוכים במכרז התעריף הראשון בישראל להקמת מתקני ייצור חשמל סולאריים בגדלים של עד 10 מגה וואט. במסגרת מכרז זה, הראשון מסוגו בישראל, יוקמו חוות סולאריות בהיקף של 235 MW ברחבי המדינה. המחיר במכרז נקבע על 19.9 אג’ לקוט”ש (כ- 5.5 סנט לקוט”ש). בראשונה בתולדות משק החשמל בישראל, ירד התעריף הסולארי מתחת לעלות ייצור החשמל הקונבנציונלי, פחם, גז או כל דלק מאובנים אחר. הירידה במחיר היא תוצאה של ירידת מחירים משמעותית מעלות של כ-100 ש״ח לוואט מותקן לפני עשר שנים ל-3.5 ש״ח לוואט מותקן היום.

מרבית היזמים שזכו במכרז יתקינו את מתקניהם על קרקעות חקלאיות שעברו שינוי ייעוד למתקנים הנדסיים. בעוד שלייצור חשמל בתחנות כוח סולאריות גדולות נדרשת הקצאת שטחי קרקע נרחבים ושדרוג נרחב של רשת החשמל, למערכות סולאריות קטנות ומבוזרות על גגות בתים או על גגות מבני תעשייה ומבנים חקלאיים אין חסרונות אלה. הערכת שטח הגגות הזמין בישראל, שעשה רן ורדימון ממכון וייצמן ב-2010, ועדכון להתפתחויות הטכנולוגיות להיום, מראה כי ניתן להגיע בטווח הקצר לייצור חשמל שנתי השווה ל -10% עד 12% מהצריכה הלאומית. זאת, באמצעות מערכות סולאריות מבוזרות על גגות. כאשר התעריף הרלוונטי היום הוא אחד משניים: 37 אג׳ לקוט״ש במערכות מסחריות או מערכות מונה נטו שבהן התעריף ברלוונטי הוא 40 אג׳ לקוט״ש המתח גבוה ו-50 אג׳ לקוט״ש במתח נמוך. כמובן שבתנאים אילו המודל הכלכלי מראה תשואה דו ספרתית כמעט בכל מתווה, כולל טיפול ברשת הצרכנית וטיפול בגג הרלוונטי.

בכנס תשתיות האחרון אמר חוני קבלו, ראש תחום אנרגיות מתחדשות ברשות החשמל, "פוטנציאל הגגות הסולאריים בישראל הוא בערך 11 ג'יגה-וואט, כשבערך 80% מהם הם גגות קטנים עד 800 מטר, כלומר מתאימים למתקנים שבין 10 קילו-וואט ל-60 קילו-וואט. גגות סולאריים חוץ מהיותם ידידותיים לסביבה וניצול קרקע, יש להם שני יתרונות ברורים, הראשון הוא שלא צריך אישור כדי להקים על גג, והדבר המשמעותי הנוסף הוא ההשקעות שלא נדרשות ברשת החלוקה״.
כיום יכולה הקמת מערכת סולארית על גג של עסק קיים יכולה להוריד את עלויות החשמל של הצרכן בצורה משמעותית. תמחור המערכות היום ועלית האמינות של הרכיבים מביאים את הלקוח לתשואת פרויקט דו-ספרתית.

פרסום

שינוי מהותי נוסף בשוק האנרגיה המבוזרת הוא הוזלה משמעותית של עלויות האגירה החשמלית. אגירה חשמלית מאפשרת לבצע שתי פעולות מקבילות. האחת, לנהל את צריכת החשמל מהרשת כך שהצרכן ירכוש חשמל במחירים נמוכים ויצרוך אותו במחירי רשת גבוהים. הפעולה השנייה היא לשמש מאגר לעודפי אנרגיה שמיוצרים אצל הצרכן.

שתי פעולות אלו במקביל יכולות להוזיל את עלויות החשמל של הצרכן בעשרות אחוזים. גם כן, כמו במערכות סולאריות, עלויות האגירה החשמלית ירדו משמעותית בשנים האחרונות. ברמת המחירים הנוכחית ניתן לרכוש מכולת אגירה של 1 מגה ואט שעה כ-1.6 מיליון ש״ח, שהם כ-32 אג׳ לקוט״ש אגירה לאורך חיי המערכת. כך ששילוב של אגירה עם מערכת סולארית מקסימאלית מהווה היום פתרון אטרקטיבית לכל עסק עד כדי התנתקות מוחלטת מחברת החשמל.

לממונה האנרגיה, למהנדס החשמל ולמהנדס האזרחי ישנה חשיבות רבה בתהליך כי יכולת הטמעת המערכות הסולאריות ומערכות האגירה אצל הלקוח דורש שינוי מהותי של החשיבה ההנדסית כבר בשלב התכנון והבחינה של פרויקט. ראשית, ממונה האנרגיה חייב לדעת מה הן צריכות האנרגיה השונות של הצרכן/מפעל ולמה הן משמשות. מהנדס החשמל צריך להסתגל לעולם חדש שבו המתח ברשת הפנימית גבוה מהמתח ברשת החיצונית וכי קיימים ברשת הפנימית ספקי זרם. תכנון זה משפיע על בחירת השנאים, על חתך הכבלים, על תכנון ארונות החשמל ועוד. הקונסטרוקטור והאדריכל צריכים לשם את ליבם למפנה הגג, חוזקו, אטימותו וכן למקום שיאפשר התקנת מערכות אגירה וגיבוי, כך שכאשר בעל המבנה ירצה להפוך את המבנה העצמאי אנרגטית הוא לא יאלץ להשקיע כספים רבים בשיפוץ והחלפת מערכות אנרגיה.

פרסום

נכתב על ידי ד"ר שי דנציגר מומחה בתחום האנרגיה המתחדשת, בעלים ומנכ״ל של "רב אנרגיה ניהול פרויקטים", חברה מובילה בתחום האנרגיה המתחדשת, בתכנון מערכות ותשתיות, פיקוח וניהול פרויקטים.
בקרוב ייפתח בלשכת המהנדסים קורס בהנחייתו.

 

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל חשמלנט. חשמלנט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום החשמל והתאורה .בחשמלנט תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום החשמל והתאורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

כתבות נוספות

חה"כ ישראל כ"ץ "נאפשר הזרמת אלפי מגה-וואט לרשת החשמל"
או.פי.סי אנרגיה רוכשת את תחנת הכוח גת תמורת כ-535 מיליון שקל
לא חייבים לוותר על שטחים פתוחים בשביל לייצר חשמל מהשמש
סולאיר אנרגיות מתחדשות מחברת את הפרויקט הראשון שלה בחבל סרגוסה בספרד
כיצד תינצל ישראל ממשבר האנרגיה העולמי הבא?
 אספקת אנרגיה מתחדשת במדדי איכות חיים, קיימות וחוסן לאומי, דוח הלמ"ס 2020
חה"כ ישראל כ"ץ "נאפשר הזרמת אלפי מגה-וואט לרשת החשמל"
או.פי.סי אנרגיה רוכשת את תחנת הכוח גת תמורת כ-535 מיליון שקל
לא חייבים לוותר על שטחים פתוחים בשביל לייצר חשמל מהשמש
סולאיר אנרגיות מתחדשות מחברת את הפרויקט הראשון שלה בחבל סרגוסה בספרד
תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום