ד"ר ש. תמיר-טכניון, א.אלגרסי- חברת אלגרסי בע"מ
תקציר פגיעה בתשתיות המכילות חלקי פלדה , בכלל, ובתשתיות צנרת פלדה בפרט, עקב קורוזיה הנובעת מנוכחות של זרמים תועים מוכרת מזה שנים רבות. המקור לזרמים תועים נובע אף הוא מהמצאות של תשתיות חשמליות בסמוך לפלדה לדוגמא: תשתיות הגנה קתודית ותשתיות הפועלות במתח גבוה כגון קווי חשמל. עם העלייה בשימוש ברכבות חשמליות המופעלות בזרם חילופין או בזרם ישר גברה המודעות לסכנה של פגיעה בחלקי הפלדה הנמצאים בסמוך לרכבות והנושא נחקר ונבדק באופן נרחב באירופה ובארה"ב . נזקי קורוזיה שנרשמו בארה"ב , בשנת 1995 , כתוצאה מקרבה לרכבות חשמליות נאמד ב- 500 מיליון דולר לשנה . חלק מהפגיעות עקב קורוזיה נגרמות לתשתיות הרכבת וחלק אחר לצנרת תת קרקעית הנמצאת בקרבת הרכבת.
קיימים תקנים המייחסים לנושא זה הן בהיבט של מדידות מוקדמות והערכת הסיכוי לנזק וכן בהנחיות למניעת הקורוזיה באזורים המוגדרים כמסוכנים על פי המדידות המקדימות. הגורמים המטפלים בנושא עוסקים לרוב במדידות של פוטנציאלים שעליהם מבססים את דרגת הסיכון לתשתיות הפלדה ופחות במדידות של קצב קורוזיה- הדורשות משך זמן ארוך יותר ובעלויות גבוהות יותר, ואשר מומלצות אף הן בתקנים אלה.
תופעות של קורוזיה בצנרת פלדה נתגלו בתשתיות סמוכות למקור מתח גבוה למרות העמידה בדרישות התקן , עקב נוכחות של שטח מצומצם ללא ציפוי של הצנרת.