הארקת הגנה – באמת מצילה ?

הארקת גופי המתכת של מכשירי חשמל שונים היא שיטת הגנה ובטיחות חשמל, יתר מזה, תקנות וסטנדרטים חשמליים שונים דורשים זאת ישירות.

עם זאת, ההיסוס חסר ההיגיון – הארקת  של הכול ותמיד, עלול להוביל למצב פרדוקסלי לכאורה – האפשרות של התחשמלות, שבה לא היה קורה, ללא "אמצעי בטיחותי" כזה

איך זה אפשרי?

פרסום

כך:

קודם כל, בואו נגדיר את המינוח. הארקה היא חיבור מכוון של גוף מתכתי של המכשיר עם מוליך הארקה. ועל פי הגדרתו של מוליך הארקה – "מוליך שיוצר מעגל מוליך או חלק ממעגל מוליך בין נקודה נתונה של מערכת או המכשיר, או ציוד עם אלקטרודה הארקה או מקור הארקה אחר. במקרה זה, ההתנגדות של מעגל הארקה היא נמוכה, לפחות במערכות עם הארקת שיטה (כמעט את כל מערכות עד 1000 V).

הנקודה היא שכאשר הפאזה מקצרת לגוף מתכתי, מתרחש למעשה קצר לאדמה ובמעגל הארקה זורם  זרם גדול מספיק, אשר מפעיל את מפסק זרם יתר או ממסר מגן פחת (RCD) לפיכך, אספקת החשמל של המכשיר החשמלי הפגום מופסק, ובכך מבטיח את שלומם של המשתמשים בו.

עם זאת, יש אחד "אבל":

הסכנה של התחשמלות במהלך התמוטטות בידוד או סיבה אחרת על גוף המכשיר או ציוד לא תמיד מתרחשת, רק במקרים שזרם זורם דרך גוף האדם מ אובייקט שנמצא תחת מתח למוליך עם הפוטנציאל של אדמה. וכאן מתחיל להיות מעניין. אם "האובייקט המסוכן מתחת למתח" נמצא על רצפת הבידוד (לדוגמה, על הלינוליאום) ואינו נוגע באובייקטים מוארקים, אפשר לגעת בו – הרי הציפורים יושבות על קווי חשמל, ושום דבר לא קורה להן. לפיכך, מגע מקרי עם חוט חשוף או אובייקט אחר מתחת למתח בדרך כלל אינו גורם להלם חשמלי עד … עד שבסביבה לא מופיע אובייקט אחר, שמחובר היטב להארקה למטרות בטיחות.

תאורטית, במקרים כאלה ממסר פחת (RCD) רגיש יכול לעזור, אבל לא במתקנים תעשייתיים עם רשתות חשמל חזקות. על אובייקטים כאלה, ההגנה נקבעת על בסיס התקנים שונים לתקלות שהרגישות שלהם נמוכה מכדי לזהות זרם של כ – 10 מילי- אמפר הזורם דרך גוף האדם. אבל אדם, למשל בודק שמבצע מדידות חשמל מוקף אובייקטים מסביבו המייצגים סכנה.

פרסום

לפיכך, גוף מאורק של מכשירים שונים  משחקים את התפקיד של "קטב השני", אשר כמעט באותה סכנה כמו הראשוני (פאזה).

האם זה בספק? אז אני ממליץ לדבר עם טכנאים אשר מתקנים כל מיני מכשירים. הם עושים בדרך קודם כל … מנתקים הארקה מתוך תקעים, כך הגוף אוסצילוסקופ או מחשב או אחר, הוא לא אותו "קטב השני"

אגב, באוסילוסקופים הישנים של הסובייטים החיבור הארקה היה לפי הצורך באמצעות מהדק הארקה נפרד – הבעיה הייתה ידועה בשנות ה -50

MASTAQ

תודה שאתם מבקרים בפורטל חשמלנט. חשמלנט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום החשמל והתאורה .בחשמלנט תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום החשמל והתאורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

כתבות נוספות

מחפשים את הזליגה

6 באוקטובר 2024

מדידת זרם זליגה בציוד וחוטים - במו ידיכם!

6 באוקטובר 2024

הגנת ציוד נגד התחשמלות – מחקר, הצעות ורעיונות

27 בספטמבר 2024

יעילות זרם הפעלת מפסק מגן

11 בספטמבר 2024

תערובת מייצבת התנגדות אלקטרודות הארקה: גישה חדשה לשיפור האפקטיביות

8 בספטמבר 2024

גישה חדשה לרשתות מתח נמוך

8 בספטמבר 2024

מחפשים את הזליגה

6 באוקטובר 2024

מדידת זרם זליגה בציוד וחוטים - במו ידיכם!

6 באוקטובר 2024

הגנת ציוד נגד התחשמלות – מחקר, הצעות ורעיונות

27 בספטמבר 2024

יעילות זרם הפעלת מפסק מגן

11 בספטמבר 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום