גופי ואביזרי התאורה של חברת גולדן לייט, שחקנית מובילה בתחום התאורה כולל תאורת חירום, נמצאים במוסדות ציבור, שטחים ציבוריים, מפעלים, בתי מלון ובתים רבים בישראל
נסו לרגע לדמיין את עולמנו ללא נורת הליבון החשמלית שפיתוחה נזקף לזכות תומס אלווה אדיסון. עד כמה פרודוקטיביים, ערניים ושמחים בחלקנו היינו אילו נאלצנו לחיות כמחצית מחיינו בחשכה?
מחקרים שנערכו העלו כי לכמות האור אליה אנו נחשפים יש השפעה רבה על מצבנו הנפשי והפיזי. בראש ובראשונה תאורה טובה מקלה על הראיה , מגבירה את תחושת הביטחון, משרה אווירה נינוחה ומחזקת את הפריון ואת ותהליך קבלת ההחלטות שלנו.
תכנון נכון של תאורה מהווה את אחד הגורמים החשובים להצלחת פרויקטים מסחריים, תעשייתיים ולמגורים כאחד. דוגמא טובה לכך ניתן לראות בכביש 16 שלאחרונה נפתח לתנועה ומשמש ככניסה נוספת לירושלים.
אורך הכביש החדיש הוא כ-6 ק"מ, והוא כולל 4 מנהרות, 7 גשרים ו-3 מחלפים . התקנת התאורת חירום של הכביש הופקדה בידי גולדן לייט, החברה המובילה לייבוא ושיווק גופי תאורה בארץ, אשר הוקמה ב-1974 ועברה מיתוג מחדש בשנת 2003 במסגרתו שונה שמה.
מלבד הייצור המקומי, החברה מייבאת למעלה מ-500 פתרונות תאורת פנים וחוץ לשוק המוסדי, סיטונאי ופרטי. שלושת תחומי הפעילות העיקריים של החברה הם: סיטונאות (מכירה לכל חנויות החשמל והתאורה בישראל), וקמעונאות שכולל שלושה אולמות תצוגה (ירושלים, בילו סנטר ונתניה), ופרויקטים. בנוסף לכביש 16, הפרויקטים הבולטים של גולדן לייט כוללים בין השאר את נמל חיפה, אוניברסיטת בן גוריון, חניון שפירים ואינספור בתי חולים, מבני ציבור, מרכזים לוגיסטיים, מגדלי משרדים ומגורים ובתי מלון.
מי מאתנו לא חווה הפסקת חשמל בעיצומו של לילה חורפי סוער או יום קיצי לוהט? לא פלא שאנחנו חשים חסרי אונים במהלך הפסקת חשמל וסופרים את הרגעים עד שהתקלה תתוקן או נעזרים בתאורת חירום.
תאורת חירום הינה אמצעי בטיחות חיוני להבטחת פינוי מידי ובטוח של הציבור מתוך מבנה בעת מצבי חירום או כשל באספקת חשמל.
הדרישות להארה בחירום ושילוט ההכוונה מוגדרות בתקנות הבנייה ובתקן ישראלי 1838 . גוף תאורת החירום חייב להתאים לכל דרישות התקן הישראלי – ת"י 20 חלק 22.2.
גופי תאורת חירום נדרשים לספק תאורה במשך 60 דקות לפחות ללא חשמל. תפוקת האור צריכה להבטיח מינימום 1 לוקס לאורך נתיבי מילוט ואחידות של 1/40.
לפי תקנות התכנון ובנייה, כל מבנה המשמש למעלה משישה אנשים או שאורכו עולה על 15 מ' חייב בתאורת חירום ושלטי הכוונה בפרוזדורים וחדרי מדרגות, לאורך דרכי המוצא. בנוסף, הורה המחוקק להקפיד שההתקנה והתחזוקה של מערכות תאורת חירום ושילוט הכוונה יעמדו בתקנות ותקנים הקיימים.
תאורת החירום הלכה והתפתחה עם השנים, וכיום היא כוללת קשת רחבה של פתרונות לשוק הביתי, ציבורי ותעשייתי. "שני הסוגים העיקריים של תאורת החירום הם גופי תאורה עצמאיים הפועלים על סוללה נטענת ומבלי שניתן לשלוט עליהם, ומערכת תאורה מרכזית המוזנת מתוך מערכת ששולטת מרחוק על גופי התאורה ומנטרת אותם. המערכת המרכזית מצוידת במצבר נטען: 24 ו-230 וולט", מסביר אבי לוי, מנהל פרויקטים בגולדן לייט.
תאורת החירום משמשת לגיבוי ולכן יש לוודא את תקינותה כך שתאפשר כאמור מילוט מחוץ למבנה. לוי מציין שהמציאות בפועל מלמדת שבהרבה מקרים לא מתבצעת תחזוקה שוטפת למערכות הקיימות, דבר שמעורר ספק בנוגע לתקינותן במצבי חירום. כתוצאה מכך פותחה תאורת חירום בעלת מערכת בקרה הבודקת על בסיס קבוע את מצבם של גופי התאורה. אלא שאורך החיים של סוללות גופי התאורה מוגבל, רוב הארגונים סובלים ממחסור באנשי תחזוקה ומה גם שמערכת הבקרה אינה ערוכה לתקן את התקלות שמתגלות.
המענה לבעיות התחזוקתיות הנ"ל נמצא בדמות מערכת בקרה מרכזית שגופי התאורה שלה ללא מצברים, המערכת ממוקמת במקום נגיש וקל כמו חדר חשמל, ואורך החיים של מצברי המערכת הנו 10 שנים. "מערכת בקרה ושליטה מרכזית לתאורת חירום גם מורידה בשעות האחזקה וגם בעלויות האחזקה. זהו פתרון מאוד אמין עם כמעט 0% תחזוקה בהשוואה לגופי התאורה העצמאיים".
כמי שהחל בהטמעת הפתרון כבר ב-2009 ואשר הפך עם הזמן לסטנדרט, לוי מציין בגאווה שבתי חולים (איכילוב, רמב"ם וברזילי), מנהרות, מרכזים לוגיסטיים, מגדלים גבוהים, מפעלים ועוד, עברו מגופי תאורה עצמאיים למערכות בקרה מרכזית. מגמה זו אגב משקפת היטב את מה שקורה במדינות מערב אירופה בעיקר בשל ההיבט הכלכלי והבטיחותי. "האמינות של המערכות המרכזיות היא הסיבה המרכזית לתאוצה שהן צוברות. אחרי הכל מדובר בחיי אדם".
תאורת חירום אמורה להיכנס לפעולה בתוך פרק זמן שאינו עולה על 0.5 שניות, בכל מקרה של כשל בהספקת החשמל או נפילת מתח. היות וכאמור חיי אדם מונחים על הכף, אין מקום לטעויות והמערכת חייבת לעמוד במבחן גם אם במשך שנים לא נעשה בה שימוש. "עד שלא מתרחש אירוע שמצריך הפעלת תאורת חירום, אין למעשה אפשרות לדעת כיצד המערכת תתפקד. האחריות המוטלת על הכתפיים שלנו כספקי מערכות תאורת חירום היא עצומה. מצופה מאתנו להיות מקצוענים ברמה הגבוהה ביותר, ולספק פתרונות שיעבדו על הצד הטוב ביותר בזמן אמת".
מעבר לכך שהיא משמשת כתאורת גיבוי בעתות חירום, תאורת חירום משמשת למילוט בטוח של משתמשי המבנה. עד לפני מספר שנים תוכננו גופי התאורה כך שכל אדם היה אחראי למלט את עצמו מאזור הסכנה. "הדור הנוכחי של תאורת החירום תוכנן כך שיסייע למילוט רב משתמשים בצורה דינמית. כלומר, שלטי הכוונה מראים את כיוון המילוט בהתאם למוקד השריפה וזאת בזכות הרגשים המצויים במערכת", מסביר עוז תמיר, מבעלי גולדן לייט.
חוק התכנון והבנייה מחייב התקנת שלטי הכוונה לאורכן של דרכי היציאה ומילוט. שילוט יציאה צריך להיות ברקע ירוק ובכתב לבן, כאשר האותיות בגובה של 15 ס"מ לכל הפחות, עובי 15 מ"מ ומרווח של 10 מ"מ בין האותיות. בהתאם לכך יש להתאים את תאורה החירום. כמו כן יש להתאים את תאורת החירום לדרישות המוסד לבטיחות וגהות, הכוללות: ביצוע מבדק תקינות אינטגרלי אוטומטי, תחזוקה אוטומטית וביצוע בדיקות של אנשי מקצוע.
למרות מורכבותן של המערכות, לוי מדגיש שהן אינן מורכבות להתקנה אם כי הנושא דורש תכנון שנעשה על ידי גולדן לייט. "התכנון מיועד לכך שהמערכות יעמדו בדרישות הפרויקט, בעוצמות הנדרשות, במשך ההארה בחירום ובנוסף אנחנו מתכנתים את המערכות במחלקת התכנון ושירותי תאורה שלנו במסגרת השירות ללקוחות. אחרי הכל מצוינות בשירות אינה עוד סיסמא מבחינתנו", מציין לוי.