רכב שליחויות חשמלי.

כשהקניות המקוונות שלנו יוצאות מהמחסן על גבי משאיות בדרך לבתינו, הן יוצרות פקקים, זיהום אוויר ופולטות גזי חממה המזרזים את שינוי האקלים. ONO, סטארט-אפ גרמני, פיתח רכב שליחויות קטן וחכם שמנסה לצמצם את ממדי הבעיה

לירון דנה, זווית

אחרי חודש אינטנסיבי של חגיגת קניות עולמית, שהתחיל בshoping.il-, המשיך ליום הרווקים הסיני, לבלאק פריידי והסתיים, זמנית, בסייבר מאנדיי, כל שנותר לנו הוא לשבת בבית ולהמתין למשלוחים שיגיעו עד לדלת שלנו.

הקלות שבה מתבצעת הזמנת מוצרים מהרשת חוסכת מאתנו הרבה זמן ומאמץ, אך היא טומנת בחובה גם את המחיר הסביבתי הכרוך בהובלה של המשלוחים מהמחסן לצרכן: צי עצום של רכבי משלוחים מסחריים, מטוסי מטען ואוניות מוביל את המוצרים שלנו ממקום למקום, יוצר עומסי תנועה ומותיר אחריו שובל של פליטות מזהמים שפוגעים באיכות האוויר ובבריאות האדם ומזרזים את תהליך שינוי האקלים.

פרסום

לפי דו"ח שהתפרסם השנה על ידי הפורום הכלכלי העולמי (WEF), עד 2030 מספר רכבי המשלוחים ב-100 הערים הגדולות בעולם  צפוי לעלות ב-36 אחוז, פליטות הפחמן הדו-חמצני מרכבי המשלוחים צפויות לגדול  ב-32 אחוז וגודש התנועה צפוי לעלות ב-21 אחוז כתוצאה מהשימוש ברכבים הללו.

לכן, סטארט-אפ גרמני בשם ONO השיק בברלין דגם חדש של רכב משלוחים חשמלי במטרה לפתור את הבעיות שמציבים רכבי המשלוחים הקיימים. במבט ראשון, נראה הרכב החדש כמו משאית מכווצת, אך למעשה מדובר באופניים חשמליים עוצמתיים, הנעים (על ידי דיווש או באמצעות מנוע חשמלי) על שלושה גלגלים. היתרון הגדול בשימוש ברכב זה הוא בהימנעות משימוש בדלקי מאובנים ועל כן בצמצום פליטות גזי החממה שנפלטים בשריפת אותם דלקים וכן בצמצום פליטת מזהמי האוויר שנפלטים משריפת דלקים בסמוך ובתוך מטרופולינים וריכוזי אוכלוסייה (ככל שנתח גדול יותר מהחשמל ייוצר מאנרגיות מתחדשות על חשבון דלקי המאובנים, כך ילכו ויגדלו היתרונות הסביבתיים ובראשם שיפור איכות האוויר וצמצום פליטות גזי החממה). לטענת החברה טביעת הרגל הפחמנית שלו מופחתת בלא פחות מ-50 אחוז לעומת רכב משלוחים ממוצע בעל מנוע דיזל.


עניין של יעילות סביבתית
חברות משלוחים גדולות אחרות מפתחות גם הן רכבי משלוחים חשמליים, אך גודלם צפוי להיות כגודל משאית מסחרית. הרכב של ONO קטן פי ארבעה מרכב מסחרי ולכן הוא מסוגל לנוע במהירות ברחובות עירוניים עמוסים, להתחמק מעומסי תנועה כבדים, להימנע מחיפושי חניה ממושכים ולעצור בצד הכביש לצורך הורדת סחורה. בערים בהן רכבי ONO יפעלו, יוקמו תחנות שמרכזות סחורה, ואליהן יוכלו הרכבים להגיע ולטעון סחורה במהירות.

"כלי רכב מהווים המקור העיקרי לזיהום האוויר בערים, יותר מתחנות כוח ומתעשייה", אומר אמיר זלצברג, מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה. "הבעיה העיקרית היא ברכבים הממונעים במנועי סולר (דיזל, ל.ד), והיום כל רכבי המשלוחים והחלוקה מונעים בסולר. סולר הוכח כמסרטן לאדם וכגורם למגוון רחב של מחלות לב, מחלות ריאה ועוד. פתרון של שימוש ברכב משלוחים חשמלי, שלא מייצר פליטות ישירות משריפת דלק, הוא אמצעי מאוד יעיל לשיפור איכות האוויר בערים".

 

כאמור, החלפת רכבים בעלי מנוע בעירה פנימי ברכבים חשמליים תסייע גם בהתמודדות עם משבר האקלים, זאת משום שנכון לשנת 2013 תחום התחבורה היה אחראי לכ-15 אחוז מסך פליטות גזי החממה בעולם ומכוניות פרטיות היו אחראיות לכמעט רבע מצריכת הדלק השנתית בעולם. מדינות רבות מעודדות מדיניות סביבתית שתחייב מעבר לכלי רכב חשמליים, וגם בישראל הכריז משרד האנרגיה על יעד של מעבר ל-30 אחוז אנרגיות מתחדשות עד 2030 שאף אושר בממשלה בסוף אוקטובר האחרון.

עוד יתרון סביבתי לרכב של ONO הוא בהתאמה האידיאלית בין גודל ההובלה לגודל הסחורה, שיכולה להביא לחסכון משמעותי באנרגיה. "זה עניין של יעילות בסיסית. כשמשתמשים במשאית ששוקלת ארבעה טון כדי להוביל סחורה של פחות מטון זה גורם לבזבוז של אנרגיה. כאשר מתאימים את ההובלה של מוצרים קטנים לכלי רכב קטנים מונעים בחשמל, אפשר לחסוך הרבה אנרגיה", מסביר זלצברג.

אך יש גם אתגר בלתי מבוטל בשימוש של רכבים חשמליים היום. לסוללה החשמלית ברכבים של ONO יש טווח מוצהר של 30 ק"מ והיא גם ניתנת להחלפה במהלך יום העבודה, אך כמו לכל סוללה, יש לה מספר מחזורי טעינה מוגבלים. לאחריהם יוצאת סוללת הליתיום-יון מכלל שימוש והופכת לפסולת שאיננה ניתנת למחזור.

"לסוללות ליתיום-יון משומשות אין מענה היום בפסולת של חומרים מסוכנים בישראל. כרגע יש מעט מפעלי מחזור בעולם והטכנולוגיה שלהם מאוד יקרה", מוסיף זלצברג. "אין לי ספק שככל שיהיה שוק גדול יותר של רכבים חשמליים בישראל, תהיה גם כמות מספיק גדולה של סוללות להצדקת הקמה של מפעל מחזור כזה. התפקיד שלנו בתור ממשלה הוא להיערך מראש ולקדם הקמה של מפעלי מחזור שידעו לתת מענה לבעיה הזאת".

 
תחבורה חשמלית בישראל

 

 

פרסום

 

 

הרכבים של ONO עלו החודש על הכבישים בברלין ובחמש השנים הקרובות מתוכננת הפצה שלהם בעוד 60 ערים אחרות בעולם. בישראל מסתמן שייקח עוד זמן עד שנראה מכונית מהסוג הזה על הכבישים.

"ברכב משלוחים כזה קיימים אתגרים שקשורים לתעבורה – רכב שנוסע על שבילי אופניים ומדרכות עלול לפגוע ברמת הבטיחות של הנהג והולכי הרגל. קיים גם אתגר מימוני – זול יותר להוביל סחורות במשאיות דיזל ולכן צריך מעורבות ממשלתית משמעותית כדי שישתמשו ברכב כזה", אומר זלצברג.

"כממשלה חובה עלינו למקד מאמצים ולחשמל קודם כל את התחבורה הציבורית. לאחר מכן להשתמש ברכבים חשמליים להובלה וחלוקה של סחורות ורק לבסוף לעבור לרכבים פרטיים חשמליים. תחבורה ציבורית משרתת המון אנשים והיא סוג התחבורה המקיים ביותר, ולכן חשוב שהוא יהיה גם הנקי ביותר", מוסיף זלצברג. "היום יש כבר עשרות דגמים של אוטובוסים חשמליים וההיצע בשוק הוא די רחב אז גם המחירים יורדים. הנושא של הובלת סחורות צעיר ויש עוד מקום להתפתחות טכנולוגית כדי שגם המחירים ירדו. אין לי ספק שרכבי משלוחים חשמליים יגיעו לכבישים בארץ, אך אין לדעת מתי זה יקרה".

 

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל חשמלנט. חשמלנט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום החשמל והתאורה .בחשמלנט תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום החשמל והתאורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

כתבות נוספות

רפורמת החשמל - למי הכי כדאי לעבור ברפורמת החשמל ?

18 באוגוסט 2024

הסבר מקיף על ההבדל בן מונה חשמל רגיל למונה חשמל חכם.

18 באוגוסט 2024

חשמל זמין, ללא גנרטורים בשעת חירום

31 ביולי 2024

אנרגיה לתקומה – הקמת מערכות אנרגיה סולרית בחבל תקומה לטובת עצמאות אנרגטית: ...

27 ביוני 2024

אימוץ המודל הפיננסי שבו נעשה שימוש בתקופת הקמת המדינה יכול לסייע במימון פית...

11 ביוני 2024

כירי אינדוקציה: הדור הבא בבישול?

10 ביוני 2024

רפורמת החשמל - למי הכי כדאי לעבור ברפורמת החשמל ?

18 באוגוסט 2024

הסבר מקיף על ההבדל בן מונה חשמל רגיל למונה חשמל חכם.

18 באוגוסט 2024

חשמל זמין, ללא גנרטורים בשעת חירום

31 ביולי 2024

אנרגיה לתקומה – הקמת מערכות אנרגיה סולרית בחבל תקומה לטובת עצמאות אנרגטית: ...

27 ביוני 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום