המרכז למחקר ולמידע אירח את פרופ' אברהם חיים, ראש החוג לניהול משאבי טבע וסביבה ועומד בראש המרכז למחקר בינתחומי בכרונו ביולוגיה באוניברסיטת חיפה באוקטובר 2012 התפרסם במרכז המאמר תאורה וידידותיות ועתה הם מפרסמים את דבריו בדבר הסכנה הכרוכה בשימוש בתאורת לד.
ב-2012 קיבל ארגון הרופאים האמריקני AMA החלטה שאור בלילה הוא גורם מזהם מהסיבות הבאות: דיכוי בהפרשת ההורמון מלטונין מהבלוטה האיצטרובלית שבמוח, הורמון "שידו בכל" ומיוצר בלילה בתנאי חושך. פגיעה בייצור ההורמון יגרום להפרעות שינה ופגיעה בריתמוסים היומיים.
הארגון קורא לפיתוח של טכנולוגיות חדישות לתאורה. ההורמון מלטונין הוא מונע חימצון יעיל וכמו-כן הוא מונע התפתחות של סרטן שד וסרטן של הבלוטה הערמונית. הורמון זה קשור גם בפעילות של המערכת החיסונית.
במדינת ישראל בשני המשרדים הנוגעים בדבר לא שמעו על הנושא של זיהום אור בלילה במרחב הציבורי, אלא רק במרחב התעסוקתי כלומר, עובדי משמרות. בצרפת, לפני שהממשלה קיבלה החלטה בקשר להארה של המרחבים הציבוריים בתאורת LED, היא הקימה וועדה רב תחומית בלתי תלויה של מומחים שדנה בהיבטים השונים של השימוש בטכנולוגיה החדשה יחסית.
וועדה זאת המליצה, שבשלב הזה של התפתחות הטכנולוגיה, לא להכניס אותה למרחבים הציבוריים. כיצד לחסוך באנרגיה? לעמם את האורות בין אחת בלילה לשבע בבוקר כשהרווח הוא כפול, חיסכון באנרגיה והפחתת זיהום האור. זאת דוגמה לפתרון נכון של בעיה סביבתית ואם השרים הנוגעים בדבר היו נוהגים כך, ייתכן שלא היינו מגיעים לרמות של תחלואה שהגענו, כי היינו מפחיתים את הזיהום הנובע מתאורה מלאכותית בלילה. תאורת לד היא התאורה הגרועה ביותר. היות שתאורת LED שמוכנסת באגרסיביות לחיינו על-ידי יבואני תאורה היא האפקטיבית ביותר בדיכוי ייצור ההורמון מלטונין בלילה ומסכנת את בריאותנו.
יבואני ה-LED מבקשים להחליף את התאורה הקיימת לאורך כבישי ישראל לתאורת LED מה שיגביר את זיהום האור ויחשוף בלילה את נהגי המוניות והמשאיות המבלים בלילות על כבישים. אני בטוח שאין זאת המלצה מושכלת הנובעת מדיונים מעמיקים על "קיימות". הכנסת פנסי LED כמקור תאורה של המכוניות הנוסעות על הכביש ומסנוורות את הנהגים היא בגדר שערורייה, היכן מכון התקנים?