בנייה חוסכת אנרגיה

תפיסת הבנייה החדשה בעולם משלבת מודעות לתנאי האקלים וחתירה לחיסכון באנרגיה. הבסיס לתכנון בתים המתחשבים בתנאי האקלים, נעוץ במעטפת המבנה, אשר מגנה על חלליו הפנימיים מהשפעות אקלימיות בלתי רצויות, ובה בעת מאפשרת ניצול מבוקר של תנאי הסביבה לשיפור האקלים הפנימי. מגמות חדשניות של בנייה ביו-אקלימית ובנייה "ירוקה" נועדו להפחית את הפגיעה בסביבה ואת צריכת האנרגיה במבני מגורים, משרדים ותעשייה.

דרכים לחיסכון באנרגיה

 

פרסום
  • ניצול משולב של קרני השמש, הרוח ותנאי השטח לחימום פסיבי בחורף ולאוורור טבעי בקיץ, בשעות ובאזורים המתאימים
  • שימוש בתאורה טבעית בכל עונות השנה
  • בניית מעטפת תרמית, מבודדת ואטומה לבניין
  • יצירת פתחים, בעלי גודל, כיוון, איטום והצללה מתאימים, להעברה מבוקרת של אנרגיה, מהבניין החוצה בקיץ, ופנימה בחורף
  • שימוש בחומרי בנייה וגימור בעלי תוחלת חיים ממושכת, הדורשים מינימום אנרגיה ותחזוקה
  • בקרת אקלים ויצירת תאורה מלאכותית באמצעות מערכות גיבוי קונבנציונליות חסכוניות ולא מזהמות
  • תחזוקה ותפעול נכון של הבניין ומערכותיו.
מודעות ותכנון מראש
לעתים קיים ניגוד אינטרסים בין חברות הבנייה, השואפות למזער את ההשקעה בבניין, ובין הדיירים המעוניינים במירב הנוחות והיעילות ובצמצום הוצאות החימום, הקירור והתאורה. עם זאת, הגברת המודעות בקרב מתכננים, צרכנים, מקבלי החלטות ומתכנני תחבורה וסביבה יכולה לחולל שינוי ולהביא לחיסכון באנרגיה.
תכנון אדריכלי של מבנים חוסכי אנרגיה הוא פשוט, זמין וכלכלי יותר, ככל שהתכנון האקלימי על כל היבטיו ישתלב וייטמע בהליכי התכנון הראשוניים: פרוגרמה, תוכניות מתאר ובינוי ערים, תכנון המתחם, פריסת הבתים וכיוונם. כמו כן נדרש תכנון הנדסי נכון של מערכות הגיבוי והתאורה. כל אלה, לצד תקינה, אכיפה והגברת המודעות, יובילו ליצירת איכות חיים גבוהה בבתים חוסכי אנרגיה.
איזון בין חום לקור
תנאי האקלים בישראל נוחים יחסית, אך הדרישה לתנאים תרמיים נוחים מצויה במגמת עלייה. גישה זו מקבלת ביטוי גם בתחום התאורה: על אף שבישראל יש כ-60 ימים מעוננים בשנה בלבד, תאורה מלאכותית מהווה 25%-10% מכלל האנרגיה הנצרכת בבתים.
תכנון אקלימי נכון מיועד להשגת עומסי חום נמוכים בקיץ וחימום יעיל בחורף, ומושג באמצעות התייחסות לכל רמות התכנון: תוכנית מתאר, תוכנית בינוי עיר ותוכנית בניין ופרטיו. יישום ההנחיות ומשקלן יותאמו למאפייני האתר: תנאי המיקרו-אקלים, טופוגרפיה, זמינות הקרקע, כיוונים, צפיפות, אופי הבנייה, השטחים הפתוחים, ועוד.
תוכנית מתאר ביו-אקלימית
אתר הבנייה ייבחר על פי שיקולי חימום וקירור טבעיים, רצוי במדרון מתון הפונה לכיוון דרום-דרום-מזרח, המאפשר לנצל את השמש החורפית לחימום חללי המבנה, ולנטרל את השפעת השמש הקייצית. באזורים חמים מוטב שלא לבנות על מדרונות מערביים עתירי קרינת שמש בשעות אחר הצהריים. כמו כן, רצוי להימנע מבנייה על מדרונות צפוניים נטולי שמש. באזור ההר לא מומלצת בנייה על מדרונות מערביים ודרום מערביים החשופים לרוחות חורף.
אוורור טבעי
כיווני הרוח ברוב אזורי הארץ, למעט בעמקים, הם צפון-מערב ומערב. משבי הרוח מועילים לאוורור הבתים והחללים העירוניים בלילות הקיץ. באזורי השפלה והחוף, בנייה במקומות גבוהים מנצלת את האוורור הטבעי הזמין בקיץ, בסתיו ובאביב. באזורי ההר, עדיף להתמקם במדרונות הדרומיים המוגנים ולהימנע מבנייה במקומות גבוהים החשופים לרוחות החורף.
חשיבה משולבת
את בתי המגורים, מבני הציבור, החנויות, המשרדים והשטחים הפתוחים רצוי לבנות במשולב ובאופן נגיש ונוח, עם מסלולי הליכה ושבילי אופניים. את השטחים הפתוחים יש למקם במקומות נמוכים או ואדיות, כך שבעת הצפה ינוצלו המים להשקיה, ולא יפגעו בשטחים הבנויים. באתרים הבנויים רצוי לשלב רשת של שטחים ירוקים ומאווררים, שינעימו את הקיץ. אזורים ריקים ובלתי מטופלים אינם רצויים – לכן עדיף לשמור על רצף באתר.
כיוון הרוח
בתכנון האתר מומלץ להתחשב בכיוון הרוחות ובעוצמתן, ובכך למנוע תנועה של ריחות, אוויר מזוהם ורעש, מאזורי התעשייה והמלאכה אל תוך היישוב. ​
כלי עזר למתכנן
בניין ביו-אקלימי
שמש בחורף ואוויר בקיץ
ניתן לנצל את השמש החורפית למטרות חימום. לשם כך, רצוי לחשוף לשמש פתחים מזוגגים בחזית הדרומית של הבניין. ציר בנין שיימתח בכיוון מזרח-מערב יסייע ליצירת חזית דרומית ארוכה. הסטייה המותרת מכיוון דרום היא עד 22 מעלות. השטחים המזוגגים ירוכזו בחזית הדרומית עם פתרונות הצללה מתאימים.
מומלץ להימנע מיצירת פתחים מזוגגים בלתי מוגנים לכיוון מזרח ומערב, ובמקרה של דרישה לפתחים אלה, יש לתכננם תוך התייחסות לחומרים ולהצללה. כאשר הפתחים בצד מערב ודרום מתוכננים היטב ומשלבים פתחי יציאה נגדיים, יתאפשר אוורור טבעי בלילות הקיץ.הרוח השכיחה ברוב אזורי הארץ היא מערבית וצפון-מערבית. עם זאת, יש לבדוק את כיווני הרוח בכל אתר בהתאם לתנאי המקום. הפתחים יהיו בכיוון הרוח השכיחה, ובכל מקרה יש לתכנן עם סטייה שלא תעלה על 45 מעלות מכיוון זה.
עדיף ומשתלם לבנות מעט חלונות גדולים מאשר הרבה חלונות קטנים. ברוב אזורי הארץ, שטח הזיגוג צריך להיות עד 15% משטח הדירה. ניתן לתכנן שטחי זיגוג גדולים יותר בהתאם לבדיקה פרטנית. בחלונות רצוי לשלב פתרונות הצללה יעילים לתקופת הקיץ. מרפסות שמש מזוגגות יכולות להועיל בבתים ובאזורים שבהם צריכת החימום גבוהה.
זרימת אוויר טבעית
חללי המגורים ייהנו מאוורור טבעי אם יופנו לכיוון דרום. בבניין הקולט חום וקור באופן פסיבי, יש לתכנן חלל פנימי שיאפשר זרימה חופשית של אוויר ואנרגיה בתוך חלל הבניין. חדרי השירות (מטבח, חדר אמבטיה, חדר כביסה, חדרי אחסון וחדרי מדרגות) יופנו לכיוון צפון, מערב ומזרח.
מעטפת מבודדת
צמצום שטח המעטפת חוסך אנרגיה, וניתן ליישום בבנייה קומפקטית של בתים נמוכים או צמודי קרקע, בבנייה טורית ובבניינים גבוהים. את מעטפת הבניין יש לבודד לפי דרישות התקן הישראלי 1045 בהתאם לסוג הבניין ולמיקומו הגיאוגרפי. בדרך כלל מומלץ למקם את הבידוד בצד החיצוני של המעטפת. חשוב לבודד קומות עמודים ומרפסות גג.
מסה תרמית לחיסכון באנרגיה
המסה התרמית בבניין ביו-אקלימי חשובה לאגירת האנרגיה העודפת החודרת לבניין ולוויסות תנודות הטמפרטורה הפנימית. בבניין טיפוסי בישראל, הבנוי מרצפות, תקרות וקירות חיצוניים כבדים, המסה התרמית מאפשרת יצירת מחיצות פנימיות קלות. ברוב המקרים, ניתן גם לעשות שימוש בבלוקים "קלים" מבודדים לבניית הקירות החיצוניים.
הצללה יעילה
לפתחים המזוגגים יש ליצור הצללה חיצונית, רצוי בתריסי רפפות או גלילה ועדיף בשלבי תריס מתכווננים ומבודדים, רצוי בגוון בהיר. חשוב להקפיד על איטום ארגז התריס, לבודד תרמית את הדפנות הפנימיות ולהתקין מברשות איטום בחריצי הכניסה.
חלונות ודלתות אנרגטיים
חזית דרומית מזוגגת יכולה לשמש כמקור תאורה עיקרי בשעות היום. זכוכית בידודית במערב, צפון ודרום, וזכוכית סלקטיבית במקרים של היעדר הצללה, מספקת בידוד תרמי ואקוסטי. מסגרות הזיגוג יתפקדו טוב יותר עם פרופילי אלומיניום מבודדים. רצוי להימנע מחלונות הזזה הנעים בתוך חלל הקיר וגורעים מן האיטום והבידוד. בהתקנת חלונות הזזה "כנף על ענף", נדרשת התקנת מברשות איטום. לחלונות כנף יש להרכיב פסי איטום. בדלתות חיצוניות יותקנו פסי איטום על המשקופים ואטם גומי קפיצי בתחתית הדלת.
איטום ואוורור
לאיטום יעיל, חשוב למזער את החריצים והסדקים במעטפת הבניין. את תחלופת האוויר בדירה יש להבטיח באמצעות מערכות מכניות, כגון מפוחי יניקה במטבח, באמבטיה ובשירותים, או בפתיחת החלונות על ידי הדיירים באופן מבוקר.
מעטפת בהירה
חשוב שהצבע החיצוני של הבניין יהיה לבן, על בסיס חומר גמר מונע בוהק. גגות שטוחים יהיו לבנים וגגות רעפים יהיו בהירים.
גיבוי לחימום, קירור, תאורה וחימום מים
מערכות גיבוי גמישות מסוגלות לספק גיבוי בזמן אמת ועל פי הדרישות. התאורה המומלצת בבניין תתבסס על נורות פלורסצנטיות המאירות באור יום, בסיוע רפלקטורים ומשנקים יעילים. בבניינים רבי קומות ניתן לחסוך במים באמצעות מערכות סחרור למים החמים מדודי השמש.
הצללת שטחים
בשטחים הצמודים לבניין יש להקפיד על הצללה בקיץ למניעת קרינה חוזרת העלולה לפגוע בזיגוג הבניין. מומלץ לנטוע צמחייה נשירה שתטיל צל בקיץ ותאפשר תנועה חופשית של אוויר.
מדריך לבניה ביו-אקלימית בישראל 
היחידה לאדריכלות ובינוי ערים במדבר, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בשיתוף משרד התשתיות הלאומיות הפיקו את המדריך לבנייה ביו-אקלימית בישראל, המציג מידע מגוון בכל הנושאים הקשורים לתחום, וכולל כלים חישוביים אינטראקטיביים מועילים.
תאורה טבעית
היחידה לאדריכלות ובינוי ערים במדבר, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בשיתוף משרד האנרגיה והמים הפיקו את חוברת הנחיות למתכננים "נוחות ויזואלית וחיסכון באנרגיה במשרדים עם תאורה טבעית באזורים שטופי שמש".
תכנון באזורים מדבריים 
ספרם של פרופ' יצחק מאיר, פרופ' יאיר עציון ופרופ' דוד פיימן "היבטים אנרגטיים בתכנון באזורים מדבריים" עוסק במאפיינים האנרגטיים של החיים בתנאי מדבר (המכסה כמעט 2/3 משטח מדינת ישראל!), ובדרכים שבהן ניתן לבנות ולפתח אזורים אלה לצרכי מגורים, תעשייה, תיירות ומסחר, תוך מניעת בזבוז משאבים ופגיעה בטבע.
בנייה מודעת אקלים ואנרגיה
מבחר הרצאות ומצגות מיום עיון שנערך בינואר 2010 בשדה בוקר:
תוכנת ENERGYui לבדיקת התאמה לתקן ישראלי 5282
תוכנת ENERGYui  פותחה על ידי הטכניון במימון ובסיוע משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. התוכנה לדירוג אנרגטי של בניינים מיועדת ליישום הגישה התפקודית בת"י 5282 – דירוג בניינים לפי צריכת האנרגיה שלהם.
באמצעות השימוש בתוכנה ניתן להעריך את  מידת השיפור ביעילות האנרגטית של בניין (או חלק ממנו) ביחס לבניין ייחוס.
להסבר קצר על התכנה לחצו כאן לפתיחת הסרטון.
לצורך הורדת התוכנה ושירות תמיכה יש לפנות לאתר: www.energyui.com
קישורים רלוונטיים
קבצים להורדה
נוחות ויזואלית וחיסכון באנרגיה במשרדים עם תאורה טבעית באזורים שטופי שמשנוחות ויזואלית וחיסכון באנרגיה במשרדים עם תאורה טבעית באזורים שטופי שמש

פרסום
באדיבות משרד התשתיות הלאומיות האנרגיה והמיםhttp://energy.gov.il/
Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל חשמלנט. חשמלנט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום החשמל והתאורה .בחשמלנט תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום החשמל והתאורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

כתבות נוספות

מונה חכם - מה כל כך חכם במונה החכם ?

10 במרץ 2024

הכנות לחירום: ישראל מתמודדת עם תרחיש מלחמה בחזית הצפונית

21 בפברואר 2024

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל הגיש השגות לחידוש היתר הפליטה של תחנת הכוח "אור...

10 בדצמבר 2023

הטכנולוגיה של חברת TMC Transformers Italy בתחום חוות השרתים (Data Centers):...

4 באוקטובר 2023

רשת החשמל הישראלית פגיעה ושברירית עקב ריכוזיותה
כבו את האור (מעל השונית)
מונה חכם - מה כל כך חכם במונה החכם ?

10 במרץ 2024

הכנות לחירום: ישראל מתמודדת עם תרחיש מלחמה בחזית הצפונית

21 בפברואר 2024

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל הגיש השגות לחידוש היתר הפליטה של תחנת הכוח "אור...

10 בדצמבר 2023

הטכנולוגיה של חברת TMC Transformers Italy בתחום חוות השרתים (Data Centers):...

4 באוקטובר 2023

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום