האם הבית החכם יחסוך בחשמל ?

מכירות מוצרי הבית החכם צפויות להכפיל את עצמן בעוד פחות מ-5 שנים ולהגיע ליותר מ-50 מיליארד דולר בשנה. האם השליטה החכמה על מוצרי החשמל השונים תסייע בצמצום צריכת החשמל בשוק הביתי, או דווקא תגדיל את הצריכה ואת הפגיעה בסביבה?

אסף בן נריה, זווית


 

האם בעתיד הקרוב המקרר ידבר עם המיקרוגל, דוד החשמל ישלח מסרים למערכת מיזוג האוויר, מערכת התאורה תתחבר לטלוויזיה, וכולם יחליפו חוויות במסך הקטן של הטאבלט? לפי תערוכת הטכנולוגיה CES שנערכה בחודש ינואר האחרון בלאס וגאס, התשובה היא כן – ובגדול. התערוכה השנה הייתה בסימן האוטומיזציה של אמצעי החשמל הביתיים, מה שנכלל תחת הקטגוריה של מערכות "הבית החכם".

פרסום

עד שזה יקרה, כבר היום ניתן למצוא בשוק מגוון רחב של מערכות בית חכם אשר ניתן לשלוט בהן באמצעות הטלפון הנייד. כיצד שינוי כזה יכול להשפיע על צריכת החשמל הביתית ועל פליטות גזי החממה? התשובה, כמו בהרבה מקרים, תלויה באופן השימוש.

אלכסה, תשלמי את חשבון החשמל

ענף ייצור החשמל הוא המקור הגדול ביותר לפליטת גזי חממה בישראל. בשנת 2015, שריפה של דלקים למטרת ייצור אנרגיה הייתה אחראית ל-52 אחוז מגזי החממה שנפלטו לאוויר בישראל כתוצאה משריפה של דלקים. לפי התכנית הממשלתית להפחתת פליטות גזי חממה וייעול צריכת האנרגיה, עד 2030 יצומצמו פליטות גזי החממה לנפש ב-26 אחוז ביחס לשנת 2005. דרך אחת לעשות זאת היא באמצעות מעבר לייצור חשמל ממקורות מתחדשים, כמו השמש, הגלים והרוח; וחלק גדול מההפחתה אמור להיות מושג על ידי צמצום צריכת החשמל – לפחות ב-17 אחוז לעומת זו שהייתה צפויה בתרחיש "עסקים כרגיל", תרחיש שבו הממשלה לא נוקטת צעדים לצמצום הצריכה.

המגזר הביתי הוא אחד הצרכנים הגדולים של חשמל בישראל: הצרכנים הביתיים משתמשים בכ-30 אחוזים מכלל האנרגיה החשמלית המיוצרת. לכן, לצמצום של צריכת החשמל הביתית חשיבות רבה במאבק להפחתת פליטות גזי החממה. עידוד קנייה של מכשירי חשמל יעילים אנרגטית וגריטת מכשירי ישנים ולא יעילים, לצד חינוך של הציבור לחיסכון בחשמל, הם חלק מהאמצעים שנוקטות הרשויות השונות במטרה לעודד אותנו לצרוך פחות חשמל; אך בינתיים, עקב קצב גידול האוכלוסייה והעלייה ברמת החיים, כמעט בכל שנה נשבר שיא חדש בצריכת החשמל.

בעוד שברמה הלאומית דברים זזים לאט, מוצרים חדשים בשוק הפרטי מפגינים פוטנציאל משמעותי לחיסכון באנרגיה. בשנים האחרונות טכנולוגיות שמשתייכות לקטגוריית "הבית החכם" צוברות תאוצה וקהל משתמשים שגדל והולך בכל שנה.הערכות מדברות על כך שתוך חמש שנים יגיעו מכירות של מוצרי הבית החכם להיקף של למעלה מ-50 מיליארד דולר בשנה (לעומת 24 מיליארד ב-2016).

אחד ההתקנים המוכרים והוותיקים בשוק לשליטה על המערכות החשמליות בבית פותח על ידי חברת אמזון. מדובר בעוזרת הווירטואלית העונה לשם אלכסה, ששימשה, בתחילת הדרך, להפעלת מוזיקה על ידי פקודות קוליות. לאחרונה הציגה אמזון את Amazon Echo, מכשיר שמאפשר שליטה על הטמפרטורה בבית, התאורה, מערכות הבידור, שקעים חכמים, והרשימה כל הזמן מתארכת. כבר היום, ניתן למצוא מגוון של מערכות שמאפשרות לשלוט על כל האמצעים החכמים שבבית. האמצעים מחוברים לרשת ואפשר לשלוט עליהם דרך המחשב, הטלפון הנייד או דרך צג מרכזי שמותקן בבית. לפי הערכות שונות, לא רחוק היום שאותם התקנים יהיו בעלי אינטליגנציה מלאכותית  (AI), יתקשרו בינם לבין עצמם ויפעילו שיקול דעת, ממש כמו המכונית האוטונומית.

עם יותר מדי אמצעים חכמים, והחיסכון בחשמל מתבטל

לצד היכולות המבטיחות, שחלקן נראות שנלקחו מסרט מדע בדיוני, מדובר לכאורה בשחקן שיכול להביא להפחתה ניכרת בצריכת החשמל בבתים. הוא יאפשר לנו לזהות חריגות בזמן אמת בצריכת החשמל, ונוכל בעזרתו לסגור את הדוד שנשכח דולק. מצד שני, אין לשכוח שכל אותם אמצעים שהופכים את הבית לבית חכם הם למעשה מכשירים חשמליים שצורכים חשמל באופן רציף כדי לאפשר תקשורת, מדידה ובקרה. כאשר מדובר במספר רב של מערכות, צריכת החשמל הזו הופכת למשמעותית.

פרסום

מחקר שבחן את צריכת החשמל של השקעים החכמים והמדדים בבית שבו הותקנו 21 אמצעים אלקטרוניים, מצא שבתקופה של חמש שנים, הצריכה שלהם הייתה 4,558 קוט"ש. זה, כמובן, לא כולל את צריכת החשמל של המכשירים עצמם, אלא רק את אמצעי השליטה והבקרה. מדובר בכמות לא מבוטלת של מעל 900 קוט"ש בשנה, כמות שהייתה יכולה להפעיל מקרר גדול למשך שנה שלמה. במחיר החשמל שנהוג כיום (54 אגורות לקוט"ש), מדובר בעלות של כ-500 ₪ לשנה למערכות החכמות בלבד. מערכות הבית החכם הופכות להיות כלכליות, כמובן, רק כאשר הן חוסכות חשמל בכמות גדולה יותר מזו שהן צורכות.

אין להסיק מכך ששקע חכם או חיישן אינם יכולים להפחית את צריכת החשמל הכוללת. במקרים רבים, החיסכון האנרגטי הוא כה משמעותי עד שההשקעה הכספית בקנייה של המוצר החכם מוחזרת תוך מספר חודשים. אלא שריבוי של אמצעים חכמים, בעיקר כאשר מדובר באמצעים שהתרומה שלהם לחיסכון בחשמל היא שולית, וכך גם השימוש שנעשה בהם בפועל, יכוללבטל את החיסכון שמושג על ידי השקע והחיישן שבאמת תורמים. בעוד שחיישן טמפרטורה שמווסת את פעילות המזגן או בקר חכם ששולט על דוד המים יכולים להפחית את בזבוז החשמל, גימיקים כמו תאורה חכמה שמשנה את גוון התאורה בהתאם לשעה רק ינפחו את חשבון החשמל.

המסקנה שאליה הגיעו החוקרים היא שגם מבחינה סביבתית, מערכות הבית החכם לא מביאות לצמצום בפליטת גזי החממה. אמנם, לפי הממצאים, כאשר מדובר רק בהתקנת מד חכם אחד, החיסכון הכספי (אנרגטי) מחזיר את עצמו אחרי שלושה חודשים, ובמונחים של פליטות פחמן דו-חמצני המכשיר מאזן את עצמו לאחר 11 חודשים; אך כאשר מדובר במספר גדול יחסית של אמצעים חכמים, החוקרים מדגישים שיש למצוא את האיזון בין מה שבאמת מצדיק אמצעי שליטה לבין צריכת החשמל של אמצעי השליטה – כלל אצבע שנכון לפינלנד, בה נערך המחקר, וגם לכל מקום אחר.

"קודם שיהיה ירוק – ורק אחר כך חכם"

הילה ביניש, מנכ"לית המועצה הישראלית לבנייה ירוקה, מתייחסת בחיוב לטכנולוגיות הבית החכם ורואה בהן מערכות שעוזרות לנהל את המשאבים בצורה מיטבית. "האמצעים הטכנולוגיים מאפשרים להפחית שימוש באנרגיה. בנוסף, הם מאפשרים ניטור – אמצעי שעוזר להתייעל ולחסוך", היא אומרת. עם זאת, לדבריה, הטכנולוגיה היא רק שכבה נוספת בכל מה שקשור לבית ירוק, והבסיס הוא קודם כול תכנון מיטבי של המבנה מבחינת פתחים, אוורור, הצללה, בידוד ואיטום. כאשר כל אלה ישנם, אז ניתן (וחכם) להוסיף את טכנולוגיות הבית החכם.

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל חשמלנט. חשמלנט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום החשמל והתאורה .בחשמלנט תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום החשמל והתאורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

כתבות נוספות

מונה חכם - מה כל כך חכם במונה החכם ?

10 במרץ 2024

הכנות לחירום: ישראל מתמודדת עם תרחיש מלחמה בחזית הצפונית

21 בפברואר 2024

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל הגיש השגות לחידוש היתר הפליטה של תחנת הכוח "אור...

10 בדצמבר 2023

הטכנולוגיה של חברת TMC Transformers Italy בתחום חוות השרתים (Data Centers):...

4 באוקטובר 2023

רשת החשמל הישראלית פגיעה ושברירית עקב ריכוזיותה
כבו את האור (מעל השונית)
מונה חכם - מה כל כך חכם במונה החכם ?

10 במרץ 2024

הכנות לחירום: ישראל מתמודדת עם תרחיש מלחמה בחזית הצפונית

21 בפברואר 2024

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל הגיש השגות לחידוש היתר הפליטה של תחנת הכוח "אור...

10 בדצמבר 2023

הטכנולוגיה של חברת TMC Transformers Italy בתחום חוות השרתים (Data Centers):...

4 באוקטובר 2023

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום