החלפת תאורת הרחוב ל-LED שווה חיים ומאות מיליוני ₪ בשנה

 

כ-5% מצריכת החשמל בישראל מתבצעת על ידי רשויות מקומיות, ועד שנת 2020 יש הצופים כי שיעור זה יגדל לכדי 6-7%, אם לא ינקטו צעדי התייעלות אנרגטית ברשויות המקומיות. שיעור זה מתרגם לכדי כ-2.5 מיליארד קוט"ש בשנה, או למאות מיליוני ₪ בשנה.
כ-45% מהצריכה של הרשויות המקומיות מקורה בתאורת רחוב, הארת שטחי ציבור, ותפעול מערכת הרמזורים.
מרכז השלטון המקומי מעריך כי באמצעות התייעלות אנרגטית ניתן לחסוך בסעיפים אלו בין 25-30% מהצריכה בשנה, ובתהליך שאורך הטמעתו הינו בין שנתיים לחמש שנים בלבד.

להציל את התקציב והסביבה ע"י התייעלות אנרגטית

פרסום

לרשויות המקומיות יש אינטרס להחליף את התאורה ברחובותיהם לתאורת LED חסכונית באנרגיה, מכמה סיבות גם יחד:

הסיבה הראשונה והברורה מאליה, היא החיסכון הכלכלי המשמעותי. העיריות חוטפות ביקורת קשה הן מהתושבים והן ממבקר המדינה על העלאת הארנונה הבלתי פוסקת, אך הן נאלצות לעשות זאת על מנת לכסות את הוצאותיהן. באמצעות קיצוץ הוצאות התאורה, העירייה תוכל לחסוך סכומי עתק ולהימנע מהעלאות מחיר נוספות. זוהי השקעה שמחזירה את עצמה כמעט מיידית ומועילה גם בטווח הארוך בהפחתת העלויות הישירות והנלוות.

סיבה נוספת לכך שעל רשויות מקומיות לשקול למהר ולהחליף את התאורה ברחובותיהן לתאורת LED, היא הצורך בהפחתת גזי חממה ובהתייעלות אנרגטית. נורות ליבון ופלורוסנט מייצרות חום וצורכות אנרגיה רבה בהשוואה לנורות LED. על פי סקר של ערי פורום ה-15, מקורן של למעלה מ-20%  מפליטות גזי החממה של הרשויות המקומיות, הן מתאורת הרחוב והרמזורים. על ידי מעבר לנורות LED, ניתן יהיה להפחית את צריכת גזי החממה משמעותית.

התייעלות אנרגטית יכולה להציל חיים

סיבה מרכזית נוספת היא השמירה על חיי אדם. תאורת רחוב מאפשרת להקטין את כמות תאונות הדרכים הנובעות מבעיות נראות, ומחקרים מוכיחים כי קיים קשר בין תחושת הביטחון של האזרח לבין רמת התאורה באזור בו הוא הולך.  על פי הלמ"ס, בשנת 2012 נהרגו בתאונות דרכים בתוך העיר ובשעות החשיכה 61 בני אדם, ונפצעו מעל ל-5,000 נוספים. על פי נתוני משטרת ישראל, בחלק לא מבוטל מהמקרים, תאורת הרחוב או הרמזורים היתה לקויה במקום בו התרחשה התאונה. תאורה אמינה יותר, כמו זו של נורות ה-LED, המחזיקה שנים רבות, ללא בעיות תחזוקה ודעיכה אורית (דעיכה אורית מורידה לעיתים משמעותית את התפוקה האורית המתבקשת בתא שטח/איזור נתון), יכולה היתה לחסוך חלק מאותן תאונות ולהציל חיים.

דו"ח מבקר המדינה לשנת 2014 מצא כי בשל עלויות התחזוקה הגבוהות, רשויות מקומיות רבות מתקשות לתחזק את תאורת הרחוב והרמזורים בתחום השיפוט שלהן, הן משום שגופי התאורה התיישנו ויוצרים בעיות רבות, והן בשל מיעוט כח אדם העוסק בנושא. באמצעות המעבר לתאורת LED, יהיה ניתן לחסוך את כמות התחזוקה הנדרשת, שכן נורות אלו עמידות במיוחד. כמו כן, ניתן יהיה לבצע החלפה של גופי התאורה הישנים בפתרונות זולים, חזקים וטובים יותר.

תאורת LED מאפשרת תכנות של עוצמת התאורה. משמעות הדבר היא שמחד לא יווצר מצב של תאורת יתר המסנוורת את הנהגים או חודרת לבתי התושבים מתאורת הרחוב, ומנגד שרמת שטף האור של הנורות תישאר אחידה ולא תדעך לאורך זמן, כפי שקורה בנורות ליבון ומסכן את יכולת הראיה של הנוהגים בכבישים. כמו כן, זוהי תאורה שיכולה להפוך לדקורטיבית בקלות, ובאמצעות בחירה נכונה של נורות הLED והבקרים, ניתן להשתמש בה להארת העיר באופן דקורטיבי בחגים ובאירועים.

להרים את הכפפה

נושא ההתייעלות האנרגטית ברשויות המקומיות, נכלל בתוכנית הלאומית להתייעלות בתאורת חוץ, וקבל במה ועדיפות בכנסת ישראל ובמשרדים הרלוונטיים. מטרת התוכנית היא להשיג את ההתייעלות המיוחלת עד לשנת 2020, אך נכון להיום רק רשויות בודדות החלו בתהליך זה. רשויות שימהרו לבצע התייעלות אנרגטית יהנו מכל היתרונות אותן פרשתי מעלה, אך גם מתמיכה ומימון לנושא.

המשרד להגנת הסביבה ומשרד התשתיות מציעים לרשויות עירוניות תמיכה ומימון בפרויקטים של התייעלות אנרגטית בתאורת חוץ. עד שנת 2008, תמיכה זו ניתנה רק לרשויות בסטטוס סוציו-אקונומי נמוך, אך התמריצים  הולכים ומשתפרים לכל פונה, בכל סטטוס.

פרסום

התייעלות אנרגטית היא תהליך שאולי מגביר הוצאות בטווח המיידי, אך גם מתחיל לכסות את עצמו כבר מיד. לכן, כאשר בוחנים ספקי התקשרות בנושא, חשוב שלא לקחת את הפתרון הזול להקמה, אלא את זה שיהיה זול לתפעול ולשימוש שוטף ויביא לחסכון הגדול ביותר באנרגיה. על אף שהחלופות יכולות להראות מפתות, רשויות ששואפות לחסכון והתייעלות, יבינו כי זמנו של ה-LED הגיע ויעברו למערכות אלו.

לחץ ללינק מצורף:

שניר בן משה – מנכ"ל

דרך מאיר ויסגל 2

פארק המדע רחובות

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל חשמלנט. חשמלנט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום החשמל והתאורה .בחשמלנט תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום החשמל והתאורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

כתבות נוספות

מונה חכם - מה כל כך חכם במונה החכם ?

10 במרץ 2024

הכנות לחירום: ישראל מתמודדת עם תרחיש מלחמה בחזית הצפונית

21 בפברואר 2024

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל הגיש השגות לחידוש היתר הפליטה של תחנת הכוח "אור...

10 בדצמבר 2023

הטכנולוגיה של חברת TMC Transformers Italy בתחום חוות השרתים (Data Centers):...

4 באוקטובר 2023

רשת החשמל הישראלית פגיעה ושברירית עקב ריכוזיותה
כבו את האור (מעל השונית)
מונה חכם - מה כל כך חכם במונה החכם ?

10 במרץ 2024

הכנות לחירום: ישראל מתמודדת עם תרחיש מלחמה בחזית הצפונית

21 בפברואר 2024

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל הגיש השגות לחידוש היתר הפליטה של תחנת הכוח "אור...

10 בדצמבר 2023

הטכנולוגיה של חברת TMC Transformers Italy בתחום חוות השרתים (Data Centers):...

4 באוקטובר 2023

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום