מפלי הניאגרה – תחנת כוח הידרואלקטרי

מאת : איילת אורון

מפלי ניאגרה (באנגלית: Niagara Falls) הם מפלי מים בגבול שבין ארצות הברית לקנדה. הם מחולקים למפלים האמריקניים והמפלים הקנדיים, שנקראים גם "מפלי הפרסה". מקור שמם של המפלים במילה אירוקווית שפירושה "רעם המים".

מפלי ניאגרה הם חלק ממערכת הימות הגדולות של אמריקה הצפונית. המים הנופלים במפלי הניאגרה נופלים מימת אירי ולאחר נפילתם זורמים דרך נהר ניאגרהאל י. ימת אונטריו הנמצאת 100 מטר נמוך יותר מימת אירי. ימת אונטריו מתנקזת אל האוקיינוס האטלנטי באמצעות תעלת סנט לורנס.

פרסום

נהר הניאגרה הוא אחד המקורות הגדולים ביותר בעולם של כוח הידרואלקטרי. היופי של הירידה הפראית שלה מאגם אירי לאגם אונטריו מושך מיליוני מבקרים מדי שנה. במהלך מסלולו הקצר (56 ק"מ), הנהר יורד 99 מטר, עם הרבה צניחה מרהיבה מרוכזת 13 ק"מ של מפלים 

צילום :-איילת אורון

גובהם של מפלי הפרסה הקנדיים הוא 51 מטר ורוחבם בפסגה הוא 675 מטר. עומק הנהר מתחת למפלים הוא 56 מטרים. כשליש מהמפלים הקנדיים נמצאים בשטח ארצות הברית.

בצד האמריקאי יש שני מפלים: המפלים הגדולים, שגובהם הוא 21 עד 30 מטרים ורוחבם בפסגה הוא 323 מטר, ומפל קטן יחסית הקרוי "הינומת הכלה", המופרד מהמפל הגדול על ידי אי הירח. לאורך אלפי השנים, מפלי ניאגרה נסוגים לאחור בשל שחיקת המים. על פי מדידות שנערכו החל מ-1970 מגיעה השחיקה ל-1.5 מטר בשנה.

כמות המים העוברת במפלים היא עצומה. חצי מכמות המים במפלי ניאגרה משמשת לייצור אנרגיה הידרו-אלקטרית (אנרגיה חשמלית המיוצרת על ידי תנועת מים)-הידרו-חשמל, תהליך הפקת חשמל העושה שימוש בתנועת מים. נחשב מקור ליצירת אנרגיה אשר כמעט שאינו מלווה בזיהום סביבתי. מכונה גם הידרו-אלקטריקה, מקורו של הצירוף הוא בצמד מילים מיוונית: הידרוס = מים ואלקטריקון = חשמל. על ידי ממשלות ארצות הברית וקנדה. אזור מפלי ניאגרה הוא האזור שמיוצרת בו האנרגיה ההידרו-אלקטרית הרבה ביותר בעולם.

את תחנת הכוח הגדולה  במפלי הניאגרה  בנה ניקולא טסלה בשנת 1914. הבעיה היא שמיקום המפל נסוג עם השנים כתוצאה מתהליכי בלייה, ויש צורך בהזזת מיקום תחנת הכוח בהתאם.

היסטוריה תחנות הכוח

בצד הקנדי

מפל הפרסה – צילום איילת אורון

מחוז אונטריו, קנדה 

ניאגרה פולס & ריבר רייל פאואר האוס , הפועלת במפלי הניאגרה, של אונטריו בין השנים 1892 ו- 1932, ומספקת חשמל (2MW משלוש טורבינות) עבור רכבות / עגלות חשמלית הפועלות בין קווינסטון וצ'יפאווה.

ויליאם בירץ 'רנקין תחנת כוח , נפתח בשנת 1905 על ידי חברת החשמל הניאגרה הקנדית אשר נוסדה בשנת 1892. שנרכשה על ידי חברת כוח Niagara Mohawk בשנת 1950, ולאחר מכן על ידי Fortis Incorporated Power Group בשנים 1999-2000, ולאחר מכן  פרש משירות בעקבות הסכם עם אונטריו Power Generation, השירות המחוזי.

אונטריו חברת החשמל , גם נפתח בשנת 1905, שנרכשה על ידי אונטריו הידרו כוח הנציבות בשנת 1917 ולאחר מכן הוצא בשנת 1999.

חברה לפיתוח חשמל (EDC), שנקראה מאוחר יותר חברת כוח טורונטו , הפועלת בין השנים 1906 ו- 1973.

סר אדם בק תחנות הידרואלקטריות ליצירת תחנות , הן שתי תחנות הידרואלקטריות המפיקות בניאגרה פולס, אונטריו, קנדה, שנפתחו ב -1922 ונקראו בתחנת הכוח קווינסטון צ'יפאווה.שמו שונה לאחר סר אדם בק בשנת 1950, עם הרחבות משמעותיות בשנת 1954 ו 2013. שתי תחנות הכוח הגדולות באתר נקראים אדם בק I אדם בק II.

מדינת ניו יורק, ארה"ב 

מפלי הניאגרה כוח הידראולי חברת ייצור של מפלי הניאגרה, ניו יורק, היתה החברה הראשונה לייצר חשמל (בסכומים קטנים) ממפלי הניאגרה  אך פשטו את הרגל בתוך כשנתיים.

Schoellkopf .החברה נוצרה גם 1882. powerplants מוקמה באתרים שונים ליד המפלים נקראו תחנת כוח Schoellkopf מס '1, 2, 3A ו 3B.

בשנת 1918 חברת כוח הידראולי מוזגה עם חברת כוח מפלי הניאגרה בבעלות אדוארד דין אדמס.

בNiagara River Hydraulic Tunnel Power & Sewage Company, 1886 הפעילה תחנה ע"י חברת הבת שלה, Cataract Construction Corporation החלה לייצר בשנת 1894. בשנת 1899 התארגנו מחדש, להפוך את Niagara Falls Power Company.לחברה

אדוארד דין אדאמס כוח הצמיחה של מפלי הניאגרה, ניו יורק, השייכים לחברת Niagara Falls Power .. זה היה הצמחיחה הראשונה בקנה מידה עולמי, שנבנה בשנת 1895. המתקן המוקדם ביותר שלה נקרא תחנת כוח ניאגרה מס '1.

Robert Mozes Niagara Hydroelectric Power Plant היא תחנת הכוח הידרו-אלקטריקית הגדולה ביותר בארה"ב ליד Niagara Falls, NY, הממוקמת פיזית בלויסטון, ניו יורק, ונפתחה בשנת 1961. מתקן ייצור משני נפרד הפועל בשיתוף עם תחנת הכוח רוברט מוזס הוא:Lewiston 

כיום הנהר הפרסה מספק את הכוח המניע עבור כמעט 2 מיליון קילוואט חשמל ממספר תחנות כוח בצד הקנדי.

שלושת הגדולים הם סר אדם בק ניאגרה תחנת ייצור מס '1 ו 2 ו תחנת שאיבה סמוכים ליד.

בצד האמריקאי של הגבול, במורד הנהר מן המפלים, תחנת הכוח של רוברט מוזס ניאגרה ומפעלי הפליטה של ​​לואיסטון, מייצרים יחד יותר מ -2.4 מיליון קילוואט חשמל, מספיק כדי לספק 24 מיליון וואט 100 נורות.

מאז 1958, סר אדם Beck תחנת מס '2 באונטריו Power Generation הם אחד מהגדולים ביותר של מתקני הידרואלקטרי אמינים.

פרסום

תחנת כוח הידרו

חברת החשמל אונטריו

חברת החשמל אונטריו הפקת חשמל הידרואלקטרית נפתחה בשנת 1905, באותו זמן כמו תחנת הכוח רנקין . זו חברה אמריקאית שבנתה את מפעל הייצור שלה בבסיס מפרסות הפרסה ממש מעל מפלס הנהר.

תחנת הייצור פועלת כך, מים נכנסים מהמפרץ הממוקם 1.6 ק"מ במעלה הזרם של המפלים ליד איי Dufferin והוא מובא דרך צינורות  קבורות וארובות פלדה, שכולן מסודרות דרך הסלעים.

הצינורות, שני פלדה ואחד מעץ, קשורים בחישוקי ברזל ומוטבעים במלט, המשתרעים על פני 1884 מטרים מתחת לפני הקרקע לתחנת הייצור. כל צינור מתחבר עם שישה מושבים, כל אחד 1.83 מטר קוטר. בנקודה שבה התעלות מצטרפות להצטרף, יש קטע אשר פונה כלפי מעלה לתוך spillway שנקרא טנק נחשול.

מטרת הטנקים היא להפחית את התנודות של הראש והלחץ הן במהלך העלייה והן בהפחתת העומסים. Spillways נפתחים או מסופקים עם צינורות הצפת. הם גם שולחים מים עודפים לנהר, כאשר עומס המיכל מופחת פתאום וכדי למנוע עלייה מסוכנת בלחץ.

למרבה הצער רק אחד  אחד מטנקים הנחשול קיים היום. שניהם ממוקמים מדרום למסעדת המלכה ויקטוריה פארק. סוללת התאורה ממוקמת על גבי אחת מהן.

15 גנרטורים מייצרים 203,000 כוחות סוס (132,500 קילוואט) של 25 מחזור חשמל. מפעל  זה הוצף פעמיים על ידי קרח ומים בשנת 1909 ו 1938. בכל פעם שזה קרה המפעל לא נתן שירות במשך חודשים רבים. הקרח הצטבר בנהר ב -1997, וגרם למפעל להקטין את החשמל במשך מספר שבועות.

בחודש דצמבר 1999, אונטריו כוח הדור החברה (לשעבר אונטריו הידרו) הוציאה את תחנת הכוח אונטריו מהשירות. זה נעשה כדי להתאים את הבניין של קזינו Niagara, אשר ממוקם על האתר של שנאי הבניין לשעבר ..

רשות החשמל בניו יורק, המפעילה את הפרויקט, מתכננת להתקין שלט שמנציח את ייעודו במרכז המבקרים של פאוור ויסטה , אמר קצין התקשורת סוכנות מאורה Balaban.

בהצהרה אמר נשיא הרשות, גיל קויניוס, כי "ההשפעה ההיסטורית של הפרויקט על ההנדסה ועל ייצור החשמל ידועה בקהילתה ובכל רחבי מדינת ניו יורק, כמו גם בתעשיית החשמל, אך אנו מרוצים מאוד מהפרויקט בהיותו מוכר ברמה העולמית- לא רק עבור הפלא ההנדסי, שהיא הייתה כאשר נבנתה לראשונה – אלא להשפעתה המתמשכת כאחד מהיוזמות הציבורית של אמצע המאה ה -20 ודוגמא לאנרגיה נקייה ".

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל חשמלנט. חשמלנט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום החשמל והתאורה .בחשמלנט תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום החשמל והתאורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

כתבות נוספות

מונה חכם - מה כל כך חכם במונה החכם ?

10 במרץ 2024

הכנות לחירום: ישראל מתמודדת עם תרחיש מלחמה בחזית הצפונית

21 בפברואר 2024

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל הגיש השגות לחידוש היתר הפליטה של תחנת הכוח "אור...

10 בדצמבר 2023

הטכנולוגיה של חברת TMC Transformers Italy בתחום חוות השרתים (Data Centers):...

4 באוקטובר 2023

רשת החשמל הישראלית פגיעה ושברירית עקב ריכוזיותה
כבו את האור (מעל השונית)
מונה חכם - מה כל כך חכם במונה החכם ?

10 במרץ 2024

הכנות לחירום: ישראל מתמודדת עם תרחיש מלחמה בחזית הצפונית

21 בפברואר 2024

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל הגיש השגות לחידוש היתר הפליטה של תחנת הכוח "אור...

10 בדצמבר 2023

הטכנולוגיה של חברת TMC Transformers Italy בתחום חוות השרתים (Data Centers):...

4 באוקטובר 2023

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום