אושר בקריאה ראשונה >> קביעת יעדים לאומיים של ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת

מליאת הכנסת אישרה אתמול (שלישי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק משק החשמל (תיקון מס' 14) (תכנית רב-שנתית וועדה בין-משרדית לעניין ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת), התשע"ז-2017 של חבר הכנסת איתן ברושי וקבוצת חברי כנסת.
הצעת החוק קובעת  כי שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים יגבש תכנית רב שנתית לעניין ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת. כמו כן, מוצע להקים ועדה בין-משרדית, שיכהנו בה עשרה חברים  נציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים ובראשה יעמוד מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. תפקיד הוועדה יהיה קידום ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת ובכלל זה, מתן המלצות בדבר דרכים לצמצום או הסרה של חסמים העומדים בפני פיתוח ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת. בשל חוסר ההסכמה בין משרד האנרגיה והתשתיות למשרד להגנת הסביבה, לא הוכנסו יעדים לחוק, על מנת שלא ליצור מצב שהממשלה עוברת על החוק ובמידה והיא לא מצליחה לעמוד בהם, וזאת על אף הדרישה שהציב מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, שנאות להתפשר לבסוף.
בשנת 2015 הצטרפה ישראל לאמנת האקלים החדשה שאומצה בוועידת האקלים בפריז. הצטרפות זו תורגמה להחלטות ממשלה, ליעדי ביצוע ולתכניות עבודה למשרדי הממשלה. בהחלטה מספר 542 של הממשלה מיום 20.09.2015 נקבע יעד לאומי של 8.8 טונה פליטת גזי חממה לנפש בשנת 2025 ושל 7.7 טונה לפליטת גזי חממה לנפש בשנת 2030. להשגת יעד זה, נקבעו יעדים לאומיים להפחתה ולייעול של צריכת האנרגיה במשק ויעדים לייצור חשמל ממקורות של אנרגיות מתחדשות, ובהם  שייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת יעמוד על שיעור של 13% לפחות מסך כל צריכת החשמל בשנת 2025 ובשיעור של 17% לפחות מסך כל צריכת החשמל בשנת 2030.
בהחלטת ממשלה מספר 1403 מחודש אפריל 2016, אשררה הממשלה את יעדי הייצור באנרגיה לשנת 2020, של 10% מצריכת החשמל במשק והטילה על הגורמים השונים לבצע צעדים שיקדמו את הנושא.
בשני העשורים האחרונים מוכר הצורך הבינלאומי לקדם את תחום ייצור החשמל ממקורות מתחדשים ולפתחו כאמצעי ממשי להפחתת פליטות גזי החממה. מדינות רבות משקיעות בפיתוח משק אנרגיה מתחדשת בשל תנודות במחירי האנרגיה הפוסילית (דלקים) המתכלה והתלות בספקיה, ומתוך שיקולי איכות הסביבה ובראשם הפחתת פליטת גזי החממה לאטמוספרה, הנגרמת, בין היתר, מייצור חשמל באמצעים קונבנציונאליים ואשר תורמת להתחממות כדור הארץ ולהאצת משבר האקלים העולמי. מדינות רבות פועלות לגיבוש מדיניות להסדרת התחום, תוך קביעת יעדי ייצור מוגדרים, הן במישור הפנימי והן במישור הבינלאומי.
השבוע פרסמה רשות החשמל את התוצאות של המכרזים הראשונים לאנרגיה סולארית. מדובר במתקנים שיקומו בשטחי אגודות חקלאיות בפריפריה הדרומית של ישראל. התוצאה במכרזים היא דרמטית. לראשונה בישראל הצליח התחום הסולארי לגבור על ייצור החשמל מדלקים. עלות הייצור הסולארית במכרזים נקבעה ל-19.9 אג' לקילו ואט לשעה. עלות ייצור החשמל בסל הדלקים במשק שמורכב מגז ופחם עומדת על 26.4 אג'.
ח"כ ברושי: "המדינה נכשלה בפיתוח משק האנרגיה המתחדשת, ובישראל צריך אנרגיה מיוחדת כדי לייצר חשמל מאנרגיות מתחדשות. כולם רוצים אנרגיה מתחדשת, אבל תוקעים מקלות האחד בגלגלים של השני ולכן צריך פה חוק. בכדי לעמוד ביעדי ייצור החשמל ממקורות מתחדשים, יש לאתר את הכשלים המעכבים את הפיתוח והייצור בתחום. ככלל, הסדרת נושא בעל חשיבות ציבורית עקרונית, חברתית וכלכלית בחקיקה, תתרום להשגת יציבות ולוודאות בתחום האנרגיה המתחדשת; שני אלו – וודאות ויציבות – מהווים תנאי הכרחי למשיכת משקיעים לתחום ולפתיחתו היעילה לשוק מימון בנקאי ומוסדי. המשמעות הציבורית של אישור ההצעה היא עצומה, כיום גופי המימון לא מאמינים בתחום וכשהם יראו שמתייחסים לזה ברצינות גם היחס שלהם לתחום ישתנה בהתאם. קיים קונצנזוס רחב בציבור בכלל, וגם בכנסת, כי פיתוח תחום האנרגיה המתחדשת מעוכב בישראל מזה שנים והמשמעות היא עיכוב פרויקטים לייצור אנרגיה ירוקה שיפחיתו את הזיהום מתחנות הכוח, יתרמו לאיכות הסביבה ולביטחון האנרגטי של משק החשמל.  מתחום האנרגיה המתחדשת עומדים ליהנות רבים בעיר ובכפר, התחום צפוי לתרום עשרות אלפי מקומות עבודה חדשים בעיקר באזורי הפריפריה. מדובר במנוע צמיחה כלכלי חדש שהוא גם כלכלי גם חברתי וגם סביבתי."
Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל חשמלנט. חשמלנט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום החשמל והתאורה .בחשמלנט תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום החשמל והתאורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

כתבות נוספות

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל הגיש פנייה דחופה לדחיית הדיון בות"ל בנושא הקמת ...

14 במרץ 2024

חן גיראט, מנהל הגנת הסייבר בחברת החשמל: "אין הרבה אנשים מיומנים בנושא הסייב...

13 במרץ 2024

קורס חישובי תאורה - יפתח 30.4.2024

11 במרץ 2024

קורס עקרונות המאור - ייפתח 2.4.2024

11 במרץ 2024

ייעוד התקבולים העודפים ממכירת תחנת כח "אשכול" לכיסוי הוצאות המלחמה

7 במרץ 2024

רשות החשמל מפרסמת דשבורד מבוסס BI חדש המאפשר לקבל מידע מעודכן על פוטנציאל...

7 במרץ 2024

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל הגיש פנייה דחופה לדחיית הדיון בות"ל בנושא הקמת ...

14 במרץ 2024

חן גיראט, מנהל הגנת הסייבר בחברת החשמל: "אין הרבה אנשים מיומנים בנושא הסייב...

13 במרץ 2024

קורס חישובי תאורה - יפתח 30.4.2024

11 במרץ 2024

קורס עקרונות המאור - ייפתח 2.4.2024

11 במרץ 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום