בממשלה מודים: "חברת החשמל משלמת על גז 50% יותר ממחיר השוק"

במשק הישראלי נחתמו בשנה האחרונה חוזים לרכישת גז טבעי במחיר נמוך מ-4 דולרים ליחידת חום – כך אישר היום מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי. מדובר בחוזי הגז שעליהם חתמה חברת אנרג'יאן היוונית, בעלי מאגר כריש – מול סדרת לקוחות פרטיים במשק – אך לא מול חברת החשמל, שמשלמתלמונופול מאגר תמר מחיר גבוה בכ-50%.

הדברים נאמרו היום בוועדה לביקורת המדינה, בראשות חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), בעקבות דו"ח מבקר המדינה שקבע אשתקד כי חוזה הגז של החברה הממשלתית עם מונופול תמר נסגר במחיר גבוה שזוקף לחובת המשק עלות עודפת של עד 8 מיליארד שקל.

בדיון בכנסת נכח גם יו"ר דירקטוריון חברת חשמל, יפתח רון טל. לדבריו, החברה מנסה להוריד את מחיר הגז שעליו סיכמה עם שותפות תמר כבר ב-2019 – שנתיים לפני המועד לפתיחת משא ומתן מחודש על המחיר. לדבריו, אם המהלך לא יצלח, חברת החשמל תוכל לפנות לבוררות בינלאומית – אך בה בעת ציין כי הבוררות לא נמצאת בעדיפות ראשונה מכיוון שלא ידוע כמה זמן תימשך וכיצד תסתיים

פרסום

"לא נהסס גם להקטין את כמויות רכש הגז מתמר ולפנות לספקים אחרים כמו לוויתן או כריש-תנין", אמר רון טל – אף שהחברה נמנעה מכך עד כה. "אני מתחייב באופן חד-משמעי: כל אגורה שתיחסך מהפחתת מחיר הגז מול תמר – תלך ישר לציבור דרך מחירי החשמל, ולא למימון הרפורמה בחברת החשמל", הוסיף.

עו"ד גלעד ברנע המנהל תביעה ייצוגית בנוגע למחירי הגז הגבוהים שמשלמת חברת החשמל אמר בדיון כי הפתרון הפשוט הוא פניה לממונה על ההגבלים העסקיים על מנת שזאת תקבע כי מחיר הגז מופרז, מהווה עבירה על חוק ההגבלים העסקיים – ולכן יש להחיל עליו פיקוח מחירים. "הרווח של חברות הגז גבוה ב-100% מהרווחיות הסבירה לפי ועדת שישינסקי. זה מטורף", אמר ברנע. ואולם לדברי אדירי הממשלה בחרה בפיתוח תחרות בשוק האנרגיה – על פני פיקוח מחירים.

יצחק סעד, מנהל החטיבה הכלכלית במשרד מבקר המדינה הסביר את עיקרי ממצאי הדו"ח שפורסם לפני כשנה בנושא הגז. לדבריו, "המשא ומתן של חברת חשמל הוא כשל בהתנהלות כל גורמי הממשלה מול גופים פרטיים שצריך לנהל מולם משא ומתן. הממשלה התנהלה ללא מדיניות ברורה בנושא פיתוח משק הגז, המאסדרים (רגולטורים) פעלו בצורה לא מתואמת והממשלה השאירה את חברת חשמל לנהל לבדה את נושא המחיר אף שהנושא חורג מתחומי החברה. ההסכם גרם עלות עודפת שמשלמת חברת חשמל ומגולגלת לצרכנים כולם. הנתונים מדברים על מיליארדי שקלים עלות עודפת – והם נעשו על פי חישובים שמרניים ביותר".

סעד הוסיף כי "כמויות הגז בהסכם גדולות מדי. התחזיות היו גבוהות ביחס לצריכה הצפויה. בנוסף, ההסכם היה צריך להביא לקיומו של צינור שני, וזה לא נעשה".

"הסתמכות על צינור אחד – זה סיכון אסטרטגי ממדרגה ראשונה למדינת ישראל", אמר סעד. "יש לטפל בזה בהקדם. קיבלנו תזכורת לכך פני כחצי שנה כשהופסקה ההזרמה מתמר. חברת חשמל שילמה יותר מדי על כמות גדולה מדי – והעלות גולגלה לציבור".

"תקועים גם עם מונופול, וגם עם מחיר מופקע"

פרסום

יחימוביץ' אמרה בדיון כי "אין איש הסבור שהמחיר שחברת החשמל משלמת למונופול תמר הוא סביר או הגיוני. הציבור הישראלי ממשיך לשלם מחיר גז מופקע, לא סביר ולא מפוקח, שעולה לכולנו מיליארדים דרך חשבונות החשמל שלנו. נכון שההסכם נחתם בעיצומו של משבר גז חמור (לאחר פיצוץ צינור הגז ממצרים) – אלא שמאז עברו שש שנים תמימות, ודבר לא השתנה". מחיר הבסיס נקבע מתוך ידיעה שבמידה וייווצר מונופול בשוק הגז – ועדת הפיקוח על המחירים תאזן אותו כלפי מטה. זה לא קרה: היום אנחנו גם תקועים גם עם מונופול, וגם עם מחיר מופקע".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), אמר בדיון: "הבוררויות שמדינת ישראל מצויה בהן נעשות בחו"ל ולוקחות בממוצע 15 שנה. זה לא הפתרון הרצוי. הפתרון הרצוי הוא הפעלת סעיף של מחיר מופרז ולהשתמש בזה מיד. גם אם הרווח ייחתך בחצי – הוא עדיין יהיה נפלא".

אורלי בר לב, ממובילות מטה המאבק בגז: "צריך להתייחס רק לעלות ההפקה של יחידת גז. אם נובל אנרג'י, מפעילת קידוחי תמר ולווייתן, מדברת על עלות של 1.25 דולרים ליחידת חום – בעוד שהיא מוכרת אותה ב-6 דולרים – הרי שגם 4 דולרים הוא מחיר מפלצתי לגז. אנחנו הולכים להפסיד יותר מ-10 מיליארד דולר לציבור".

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל חשמלנט. חשמלנט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום החשמל והתאורה .בחשמלנט תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום החשמל והתאורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

כתבות נוספות

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל הגיש פנייה דחופה לדחיית הדיון בות"ל בנושא הקמת ...

14 במרץ 2024

חן גיראט, מנהל הגנת הסייבר בחברת החשמל: "אין הרבה אנשים מיומנים בנושא הסייב...

13 במרץ 2024

קורס חישובי תאורה - יפתח 30.4.2024

11 במרץ 2024

קורס עקרונות המאור - ייפתח 2.4.2024

11 במרץ 2024

ייעוד התקבולים העודפים ממכירת תחנת כח "אשכול" לכיסוי הוצאות המלחמה

7 במרץ 2024

רשות החשמל מפרסמת דשבורד מבוסס BI חדש המאפשר לקבל מידע מעודכן על פוטנציאל...

7 במרץ 2024

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל הגיש פנייה דחופה לדחיית הדיון בות"ל בנושא הקמת ...

14 במרץ 2024

חן גיראט, מנהל הגנת הסייבר בחברת החשמל: "אין הרבה אנשים מיומנים בנושא הסייב...

13 במרץ 2024

קורס חישובי תאורה - יפתח 30.4.2024

11 במרץ 2024

קורס עקרונות המאור - ייפתח 2.4.2024

11 במרץ 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום