בתוך 7 שנים, 60% מהאוטובוסים העירוניים יהיו חשמליים

בתחנות הרכבת של גוש דן קיימת חשיפה לזיהום אוויר מהתחבורה באופן החמור ביותר

 

יו"ר הוועדה ח"כ אורי מקלב: "התחבורה הציבורית המזהמת, פעילה באזור אוכלוסייה צפוף וזוהי סכנת חיים ממש"

פרסום

 

ועדת המדע והטכנולוגיה בראשות ח"כ אורי מקלב קיימה היום [שלישי] דיון לציון יום התחבורה הציבורית בכנסת בנושא מעבר לאוטובוסים חשמליים וטכנולוגיות שאינן מזהמות בתחבורה הציבורית.

 

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב פתח את הדיון בדברי ברכה ליוזמי היום המיוחד המתקיים לראשונה בכנסת: "נושא התחבורה הציבורית נחוץ וחשוב כי הוא נוגע בכ"כ הרבה דברים שחשובים לחברה ולכל אזרח ואזרח. בפני הוועדה, הושמעו סקירות מדאיגות המלמדות על  ממצאים חד משעיים בסכנת הזיהום והפגיעה בתחבורה הציבורית כפי שהיא היום. מעבר לאוטובוסים חשמליים וטכנולוגיות שאינן מזהמות בתחבורה הציבורית, אינו רק חשוב כהטמעה טכנולוגית שהיא כמטרות הוועדה אלא בראש מעייני וועדת המשנה שהקמתי לקידום אנרגיה מתחדשת בהתאם להחלטת ועידת פריז. התחבורה הציבורית המזהמת, פעילה באזור אוכלוסייה צפוף וזוהי סכנת חיים ממש. ועדת המדע וועדת המשנה לנושא יפעלו להבטיח שמדיונים אלו תבוא התקדמות שתצמצם משמעותית את הזיהום המסוכן לכל אזרחי ישראל בתחבורה הציבורית".

 

ח"כ דב חנין מיוזמי היום המיוחד בכנסת אמר בדיון: "זיהום האוויר בתחבורה הציבורית הוא סוג של פיגוע מתמשך, גדול וקטלני במדינת ישראל – יותר מתאונות הדרכים – בכל שנה מתים 1000 בני אדם תמותה עודפת רק מזיהום מתחבורה ציבורית – זהו מספר בלתי נתפס! המדינה חייבת להתמודד עם הנושא ולעשות מה שבכל העולם עושים – מעבר לאוטובוסים חשמליים. אני שמח שהנושא נמצא בידיים של הוועדה הזאת שאינה יודעת רק להציף בעיות אלא גם להציג פתרונות ולקדם אותן".

 

ח"כ ג'מעה אזברגה: "מדברים על בעיות בתחנות הטעינה לתחבורה ציבורית חשמלית. אפשר ללמוד מהמגזר הערבי איך שעבר לשימוש באנרגיה סולארית – גם זה יכול לתת פתרון ראוי ומידי. אוטובוסים של תחבורה ציבורית חייבים להיות כבר עכשיו חשמליים ולא יעד רחוק של הממשלה".

 

ד"ר יונתן אייקנבאום מהארגון הבינלאומי למען הגנה על איכות הסביבה – 'גרינפיס', הציג בוועדה נתונים על זיהום אוויר מתחבורה בישראל. בנתונים עולה כי 2,200 מקרים של תמותה מוקדמת בקרב ישראלים מדי שנה הם מזיהום אוויר וכמחציתם מתחבורה – מדובר ב 1,100- ישראלים שהתחבורה גרמה למותם וזה לא בגלל תאונות דרכים. לדבריו, "ברמה העולמית, זיהום אוויר אחראי לכרבע ממקרי סרטן הריאות, ל 17%- מהפטירות ממחלות ריאות אקוטיות, ל 16%- מכל הפטירות משבץ מוחי, ל 15%- מהפטירות מהתקפי לב ול 8%- מהפטירות ממחלות ריאות כרוניות". לפי מסמך הארגון עולה כי זיהום אוויר מתחבורה פוגע בבריאותם של רוב תושבי ישראל, אך האתרים שבהם החשיפה לזיהום אוויר מתחבורה היא החמורה ביותר הן תחנות הרכבת הסואנות של גוש דן שבהן נמצא כי קיימת בהן חריגה מתמדת מערכי הסביבה של המשרד להגנת הסביבה.

 

יו"ר ועדת המשנה לקידום טכנולוגיות לאנרגיה מתחדשת, חה"כ יעל כהן-פארן החליפה את ח"כ אורי מקלב בניהול הישיבה וביקשה מהנציגים במשרדי הממשלה, בעיריות ובמפעילי התחבורה הציבורית להציג את החסמים הקיימים למעבר קווי האוטובוס לחשמליים.

 

מיטל להבי, סגנית ראה"ע תל אביב-יפו אמרה בוועדה כי כיום הדרך להחלפת האוטובוסים לחשמליים היא איטית ביותר, "יש משהו בתכנית רבת שלבים שלא עובדת. מי הוא הגוף הממשלתי שמכין תכנית עבודה לאומית להציל אותנו מהסכנה של תחבורה ציבורית מזהמת? בתל אביב אנחנו לא מתקדמים עם האוטובוסים החשמליים כי אין לנו תחנות טעינה בכלל ואין מי שיאשר ויתקצב שזה יקרה בטווח הקרוב".

 

פרסום

נולדי גרינברג מחברת החשמל השיב בוועדה כי הקמת תשתיות טעינה במרכזי הערים לוקחת זמן רב ויש צורך באישורי פתיחת כבישים ועוד פעולות בשטח שדורשות הרבה אישורים. "כל עוד אין לנושא בראיה לאומית פתרון, המצב ככה יימשך. אם זה ישתנה, חברת החשמל ערוכה ומכונה לתת מענה".

 

ניר משה, ממונה תחבורה ציבורית במשרד התחבורה הודיע בוועדה כי המשרד פועל בטווח המידי שהיכן שמקימים תשתית חדשה למסופים, יהיה זה עם תשתית חשמלית, "לצערנו, בתשתיות קיימת, הנושא מורכב יותר כי אנו נתקלים בבעיות מול הרשויות המקומיות. אבל גיבשנו הנחיות לתכנון מסופים שתומכים חשמול ומעתה יש מכרזים שיצאו למסופים מחושמלים ויש החלטת ממשלה שמיושמת ש50 אחוז מצי הרכב חייב להיות בתח'צ ברכבים חשמליים".

לדברי ניר משה, יעדי משרד התחבורה הם להגדיל בצורה משמעותית מאוד את האוטובוסים החשמליים בישראל, "מבחינת תכנית רב שנתית, המשרד הציב יעד ש60 אחוז מהאוטובוסים העירוניים יהיו ב2025 חשמליים שזה סדר גדול של 3000 אוטובוסים חשמליים".

 

יו"ר הוועדה, חה"כ יעל כהן פארן אמרה בסוף הדיון כי משמח לשמוע שמשדר התחבורה מציב יעדים כאלו אך צריך גם תכנית סדורה איך הם מגיעים לכל זה: "זה לא מספיק רק לקבוע יעדים, צריך לעבור שלב שלב. אני בטוחה שהעיירות כן רוצות לסייע בנושא והן לא אמורות להוות חסם עבור משרד התחבורה. מי שבאמת לא רוצה לשתף פעולה, צריך להפעיל עליו לחץ של ממש. ברגע שכולם כאחד יסתכלו על זה כהצלת חיי אדם כי אכן לשם זה הולך, אז כל התפיסות ישתנו ונוכל להתקדם".

 

Print Friendly, PDF & Email

תודה שאתם מבקרים בפורטל חשמלנט. חשמלנט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום החשמל והתאורה .בחשמלנט תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום החשמל והתאורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

כתבות נוספות

חברות אנרגיה מובילות ויזמים בתחום האגרו-וולטאי ישתתפו בוועידה הבינלאומית S...

27 במרץ 2024

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל הגיש פנייה דחופה לדחיית הדיון בות"ל בנושא הקמת ...

14 במרץ 2024

חן גיראט, מנהל הגנת הסייבר בחברת החשמל: "אין הרבה אנשים מיומנים בנושא הסייב...

13 במרץ 2024

קורס חישובי תאורה - יפתח 30.4.2024

11 במרץ 2024

קורס עקרונות המאור - ייפתח 2.4.2024

11 במרץ 2024

ייעוד התקבולים העודפים ממכירת תחנת כח "אשכול" לכיסוי הוצאות המלחמה

7 במרץ 2024

חברות אנרגיה מובילות ויזמים בתחום האגרו-וולטאי ישתתפו בוועידה הבינלאומית S...

27 במרץ 2024

איגוד ערים לסביבה שרון כרמל הגיש פנייה דחופה לדחיית הדיון בות"ל בנושא הקמת ...

14 במרץ 2024

חן גיראט, מנהל הגנת הסייבר בחברת החשמל: "אין הרבה אנשים מיומנים בנושא הסייב...

13 במרץ 2024

קורס חישובי תאורה - יפתח 30.4.2024

11 במרץ 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום